december

Een kijkje in de keuken van ondernemerschapsonderwijs

Kennismaken, verbinden en vooral van elkaar leren over ondernemerschapsonderwijs. Dat staat donderdagmiddag centraal tijdens het Symposium Ondernemerschapsonderwijs, waar zeker veertig professionals open staan voor nieuwe inzichten en ideeën.

Gert Poppe steekt meteen van wal hoe het symposium, dat georganiseerd is door het Centrum voor Ondernemerschap, tot stand is gekomen. Poppe maakte vorig jaar de overstap van Digital Business Concepts naar het CvO. Een collega deed dat precies andersom.  “We hebben toen contact gehad om alvast wat van elkaar te leren en dingen mee te nemen naar onze nieuwe baan. Dat was buitengewoon nuttig en is ook de insteek van deze bijeenkomst. Op een hele hoop plekken binnen Fontys zijn we namelijk bezig met ondernemerschap, en dat gaat nóg beter worden wanneer we iedereen bij elkaar krijgen.”

Dat is ook waar Fontys voor staat, aldus bestuurder Arian Steenbruggen. “Fontys for Society betekent impact maken op de samenleving en innovatiekracht stimuleren. Grote ambities waarin ondernemerschapsvaardigheden onmisbaar zijn. Het gaat niet alleen om ondernemer willen worden, maar ook ondernemend willen zijn. Daar is lef, creativiteit, innovatie en samenwerking voor nodig. Ondernemerschap is een grote vereiste als we stappen willen maken in duurzaamheid, circulariteit of bijvoorbeeld het lerarentekort.”

Talentgericht, onderzoekend en ondernemend
Het Centrum voor Ondernemerschap zet dan ook alles op alles om docenten en studenten deze vaardigheden bij te brengen en uit te bouwen. “Niet alleen goed voor de samenleving, economie en arbeidsmarkt, maar ook voor de jongeren die zich een leven lang mogen blijven ontwikkelen. We willen talentgericht en onderzoekend onderwijs, maar daar voegen we ondernemend ook graag aan toe”, vervolgt Steenbruggen.

Om dat in goede banen te leiden is het vandaag de beurt aan de docenten, die als een spin in het web bijdragen aan ondernemend onderwijs en openstaan om te leren van elkaar. Thomas Lans, voorzitter Nederlands Lectoren Platform Ondernemerschap en lector Kansrijk Ondernemen drukt de aanwezigen op het hart dat sociale doelen steeds belangrijker worden bij ondernemers. “Entrepreneurship for the public good neemt de afgelopen tien jaar enorm snel toe. Maar de kennis om dat goede verhaal naar het onderwijs te vertalen, is dun gezaaid. Daar hebben we allemaal nog echt wat in te betekenen. Het is aan ons om op zichzelf staande pijlers zoals sustainability, entrepreneurship en onderwijs in één allesomvattende kern te combineren.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Om de docenten daar verschillende handvatten en inzichten over te geven, lichten vier docenten hun Best Practices toe. Zoals Christo Stander van de Startup Factory, waarin studenten ideeën naar echte bedrijven realiseren terwijl ze de band met het werkveld versterken. Of Thom van Os, die zijn studenten bij Pulsed uitdaagt tijdens een heuse ‘Hellweek’, waarin studenten uitgedaagd worden om tot de beste versie van zichzelf te komen. Van Os zijn boodschap daarbij: “We geven allemaal les in ondernemerschap, maar onder die ondernemer zit een mens. Daarom moeten we onze studenten vragen wat ze écht willen leren. Als ondernemer ben je vaak op jezelf aangewezen. Focus daarom niet alleen op skills, maar ook op de mens zelf.”

Christo StanderVersnelling, betrokkenheid en drive
Volgens Irene Vriezen en Inge van Doornmalen van Digital Business Concepts zijn ondernemers niet altijd alleen. In februari starten zij met ChatGPT en andere AI-tools in het ondernemend onderwijs om bijvoorbeeld te brainstormen over projecten, problemen en value propositions te onderzoeken of het voorbereiden van klanteninterviews. Alles om het startuptraject te versnellen.

Volgens Gert Poppe is het duidelijk. De horizon van studentondernemers moet verbreed en verdiept worden, waar bovengenoemde voorbeelden zeker bij kunnen helpen. “Daarnaast moeten we ideeën beoordelen op wenselijkheid, haalbaarheid, levensvatbaarheid en creativiteit, zodat we samen met onze studenten van idee naar context kunnen werken. Geef die context aan het begin van het onderwijstraject mee en laat je studenten een doelgroep kiezen waar ze enthousiast over zijn. Dat geeft de nodige betrokkenheid en drive, wat voor hen van essentieel belang is.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd