november
2022

Duurzaamheid is key bij nieuw grensoverschrijdend center

Kennis uitwisselen en samenwerken om de duurzaamheid, energietransitie en circulaire economie in de Nederlands-Duitse grensregio te bevorderen. Dat is het doel van het spiksplinternieuwe Euregional Sustainability Center, waar Fontys Venlo deel van uitmaakt.

Fontys gaat voor het initiatief samenwerken met drie hogescholen, drie universiteiten, verschillende bedrijven, gemeentes en kennisinstellingen. Zowel Nederlands als Duits. Het idee van het project bestaat al wat langer – jaren geleden werd er nog gepraat over een ‘grensuniversiteit’ – maar komt dankzij een subsidie nu echt van de grond.

Het woordje ‘grensuniversiteit’ is inmiddels veranderd in Euregional Sustainability Center. “Universiteit is te zwaar”, legt projectmanager Fons Claessen uit. “We hebben het gehad over een hub, maar dat is dan weer te licht. Zelfs het woord instituut heeft de revue gepasseerd. Uiteindelijk hebben we gekozen voor center, een fysieke plek waar de deelnemende partijen samenkomen. Dat kan op meerdere locaties zijn.”

Drie punten
Het center richt zich op drie punten. Het eerste gaat over de verschillen en overeenkomsten tussen Nederland en Duitsland op het gebied van duurzaamheid. Wat kunnen we van elkaar leren? Hoe maken we de Nederlandse en Duitse arbeidsmarkten beter uitwisselbaar? Hoe pakken we dingen aan? Maar ook: welke onderwijsmodules hebben ze in Duitsland en welke in Nederland?

Fons ClaessenDe andere twee focuspunten worden vormgegeven in zogenoemde living labs. Claessen legt uit: “Dat zijn constructies waarbij Nederlandse en Duitse studenten van verschillende opleidingen gezamenlijk in teams aan opdrachten uit de praktijk gaan werken. Het ene lab legt de focus op de verduurzaming van gebieden of gebouwen, het andere op circulair ondernemen.”

Projecten waar studenten zich mee bezig gaan houden, zijn bijvoorbeeld het verduurzamen van een verouderd bedrijventerrein. “Zo heb je in Duitsland heel veel oude mijnlocaties waar niks meer mee gebeurt. Daar kunnen we naar kijken”, zegt Claessen. “Verder richten we ons ook op cases van bedrijven die om willen schakelen naar een circulaire bedrijfsvoering.”

Krachten bundelen
Nederlandse en Duitse studenten gaan in het center veel met elkaar samenwerken. Sterker nog: zonder elkaar komen ze er niet. “Zowel aan deze als de andere kant van de grens zitten veel opleidingsinstituten en gemeentes waar interessante dingen gebeuren. Dus waarom de krachten niet bundelen?”

“In Duitsland zegt men: in Nederland gebeuren zulke gave dingen. Terwijl we in Nederland hetzelfde over Duitsland zeggen”, vervolgt Claessen. “Het gras lijkt bij de buren altijd groener. We willen kijken of dat echt zo is. En daarmee proberen we natuurlijk ook de regio beter op de kaart te zetten en meer talent te behouden voor de grensregio.”

De komende maanden zetten Claessen en zijn collega’s de vele puntjes op de i. Op 20 januari vindt de officiële aftrap plaats en in februari moeten de eerste studenten aan de slag kunnen. Tot die tijd is het nog even aanpoten. Er moet nog een website gebouwd worden, naar locaties gezocht worden, naar opdrachten. Kortom: er moet nog veel gebeuren. “Het is geen klein projectje, maar dat maakt het alleen maar uitdagend. Ik ben er heel enthousiast over”, besluit de projectleider. [Karen Luiken]

Aukje Schurer
2022
Mooi initiatief, alleen.. ‘grensoverschrijdend’?.. misschien beter ‘grensoverstijgend’?