COLUMN, Evelyne Meens,
juni
2021

Docent zijn is een lifestyle

'Ga je in het onderwijs werken? Zó, dat heb je goed bekeken. Lekker veel vakanties!’
Je moest eens wéten, denk ik dan.

Ik kom uit een docentenfamilie. En hoe langer ik bij Fontys werk, hoe meer docenten ik tot mijn vriendenkring mag rekenen. Ik word dus overspoeld door verhalen over het onderwijs. Wat ik uit die verhalen leer, is dat docenten áltijd met hun werk bezig zijn. Ik leer dat de meeste docenten tomeloze inzet leveren, binnen én buiten werktijd. Dat het werk soms (emotioneel) uitputtend is, maar dat er altijd toch nog één tandje wordt bijgezet, omdat die ene collega is uitgevallen.

Ik baseer mijn mening dus niet alleen op de luttele jaren dat ik zelf docent was. Ik heb toen aan den lijve ervaren dat een dienstverband van 3,5 dag zeker 5 dagen werk opleverde. Ik dacht toen: ‘Hoe doen docenten dat die een aanstelling van 5 dagen hebben?’ Precies, dan ben je dus ook in de weekenden en vakanties docent.

En natuurlijk. Ook docenten foeteren op hun management, de organisatie of de overheid. Maar desondanks wordt het werk toch gedaan. Want docenten doen dit werk niet voor hun leidinggevende of voor zichzelf, maar voor… de student.

De loyaliteit naar de student is zό groot dat soms de eigen gezondheid de prijs is die hiervoor wordt betaald. Want minder (goed) werken heeft direct negatieve impact op die student. En dat is iets wat docenten niet kunnen verkroppen.

Het beroep docent oefen je dus niet alleen tussen negen en vijf of alleen op werkdagen uit. Sterker nog, docentschap is eigenlijk geen baan of beroep. Het is een lifestyle. Want als je docent bent, ben je dat in hart en nieren, altijd en overal.

Evelyne Meens neemt keuzes van zichzelf en anderen onder de loep en zet daarbij mensen graag aan het denken. Ze werkt bij Fontys als onderzoeker en expert Studie(keuze)succes en is auteur van het boek Een leven lang kiezen. Haar Bron-columns vind je hier

Frans van de Camp
July
beste Evelyne,
Ik heb met interesse en instemming je column gelezen. Ik ben nu 71 en was 25 jaar werkzaam bij Fontys. Ik heb het geluk gehad mijn pensionering nog met 4 jaar te hebben kunnen rekken omdat het de baan van mijn leven was. Met lede ogen heb ik gedurende die tijd de onderwijsontwikkelingen gadegeslagen, die over ons werden uitgestort en lang niet altijd positief uitpakten. Met name de besparing op docenturen, en dus de uitholling van onze service aan studenten, heb ik gemeend te moeten compenseren door mijzelf, net als jij, 24/7 beschikbaar te stellen voor de student. Ik gaf "snapgarantie" op mijn colleges over bedrijfseconomische onderwerpen en heb die lessen verfilmd en online gezet zodat de studenten daar op elk gewenst tijdstip naar konden kijken. Daarnaast was ik 24/7 fysiek dan wel per mail bereikbaar voor vragen. Dat heeft me bij de studenten veel goodwill opgeleverd. Een gedreven vakbekwame docent blijft m.i. nodig om de student op een gestructureerde manier door het onderwijsproces te loodsen, alle verhalen over de "Einstein generatie" van de "onderwijsdeskundologen" ten spijt. Met vriendelijke groet, Frans van de Camp (ex-docent bij Bedrijfsmanagement en Techniek)
Richard Voddé
July
2021
Een mooi verhaal en een mooie observatie Evelyne!
Michaël Kraa
2021
Amen! Mijn teamleider wees mijn vandaag op dit artikel. Evelyne omschrijft hier heel bondig hoe ik mijn werk ervaar; het is waardig en dankbaar om jongvolwassen op weg te mogen helpen. En absoluut geen negen tot vijf baan, zo zit ik nu toevallig om 21u50 een student te kalmeren die paniek ervaart rond het inleveren van haar scriptie, en dat doe ik maar al te graag. Docent is een lifestyle, prachtig credo. Die onderschrijf en onthoud ik. Dank voor dit mooie artikel Evelyne!
Jacintha Melenhorst
2021
Wat een mooi pleidooi voor het docentschap, Evelyne. We vergeten vaak te benadrukken, naast de zwaarte van het beroep (net of een verantwoordelijke baan in het bedrijfsleven dat niet is...), dat het ook het mooist denkbare beroep is: een beroep waarin je echt het verschil kunt maken. Ja hoor, die zijn er in het bedrijfsleven ook. Maar toch: kies de opleiding en het beroep waarin je je passie kunt waarmaken, waar je je lekker voelt, dan wil en kun je daar tijd in steken, er goed in worden, gewaardeerd worden en fris blijven omdat je je blijft ontwikkelen. Onderwijs: al 35 jaar mijn passie en ik ben er nog lang niet klaar mee :-)
Coen
2021
Als iedereen die zegt dat docenten lekker veel vakantie hebben nu eens solliciteert op een docentenbaan krijgen we met gemak al die vacatures ingevuld, is er geen tekort meer!
Lex Goos
2021
Hebben we als docent ook niet een voorbeeldfunctie? Dat we ook aan studenten laten zien dat we grenzen hanteren wat betreft werktijden en voor onszelf kiezen als de situatie daar om vraagt.
Maakt dat mij tot een minder gedreven docent die minder waarde hecht aan zijn vak of toch juist andersom?
Evelyne
2021
Lex, je hebt helemaal gelijk hoor. Mijn punt was niet dat alleen docenten die overwerken goede docenten zijn. Alleen dat docentschap meer is dan een baan alleen en dat het nog te vaak wordt ondergewaardeerd of verkeerd wordt ingeschat door anderen.
Frans van de Camp
2022
Hallo Lex, een wat verlate reactie mijnerzijds. Nee, natuurlijk niet, iemand kan zeker een goede docent zijn zonder structureel over te werken, maar mijn vak is een struikelvak en het permanent open zetten van mijn mailbox was mijn manier om de afbouw in lesuren te compenseren. Van deze service werd door de studenten op gepaste wijze gebruik gemaakt en deze werd door hen dan ook erg gewaardeerd. Je kunt best zeggen dat mijn werk mijn hobby was.