Eindhoven,
01
juni
2023
|
13:13
Europe/Amsterdam

Docent-onderzoeker zet zijn initiatief in Spaanse spotlight

Studenten helpen die neurodiverse problemen hebben met betrekking tot het vinden van een passende baan en toetreding tot de arbeidsmarkt door middel van workshops. Dat is waar Career Fitness Journey in een notendop om draait. Initiator en docent-onderzoeker Lars Veerhoff pitchte het initiatief tijdens het Merit Summit in Barcelona. Hij wist de tweede plaats te bemachtigen.

Career Fitness Journey is onderdeel van Career Jumpstart, een samenwerking tussen ICT, HRM/TP en de TU in Eindhoven. Het primaire doel daarvan is het ondersteunen van studenten die afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Career Fitness Journey is een van de interventies die daarin is ondergebracht. Ooit ontwikkeld in Venlo voor alle afstuderende studenten en inmiddels is er ook een variant die thema's aanstipt die relevant zijn voor neurodiverse studenten.

Het concept van Career Fitness Journey - een serie die bestaat uit vier workshops zoals reflecteren op motieven en kwaliteiten, loopmanagement en personal branding en communicatie - werd vorige week gepitcht tijdens het Merrit Summit in Barcelona, een platform waarbij business schools van over de hele wereld samenkomen. “Sinds twee jaar is er ook een categorie die betrekking heeft tot onderwijsinnovatie. Wij waren er om met ons project de brug te slaan tussen onderwijs, het werkveld en organisaties", legt docent-onderzoeker Lars Veerhoff uit.

Jelle Tiepel en Lars Veerhoff in BarcelonaOp weg helpen
Career Jumpstart zet zich namelijk in voor studenten die problemen hebben met het vinden van een passende baan en niet makkelijk toe kunnen treden tot de arbeidsmarkt. “Banen zijn dynamisch en veranderen constant. Oftewel: de inhoud van je baan is heel veranderlijk. Career Fitness Journey is niet alleen het initieel vinden van een passende baan (als die al bestaat vanaf je sollicitatie), maar juist de vaardigheden aanleren die ervoor zorgen dat je een voor jou passende baan of loopbaan creëert en onderhoudt. We zien daarbij in de praktijk dat de uitdagingen vaak voortkomen vanuit neurodiversiteit. Veel van onze studenten hebben bijvoorbeeld autisme, en wij helpen ze met onze workshops op weg.”

Samen met oud-deelnemer en ICT-alumnus Jelle Tiepel lichtte Veerhoff zijn concept toe tijdens een pitch in Barcelona. “De ervaring van Jelle maakte veel impact op de jury. Ook hebben we opgeroepen om neurodiverse professionals de kans te geven om hun uitdagingen en behoeften te laten delen met hun directe leidinggevenden. Dat gebeurt nu niet, omdat werknemers bang zijn te worden gediscrimineerd of te maken krijgen met stigmatisering.”

Veilige werkomgeving
Daarin heeft leiderschap volgens de docent-onderzoeker een grote invloed. “Daarom moeten we een veilige werkomgeving zien te waarborgen. Vraag jezelf af hoe inclusief en veilig jouw werkomgeving in werkelijkheid is. En hoe weet je dat zo zeker? Is neurodiversiteit echt bespreekbaar?”

Uiteindelijk wist het tweetal de prijs voor runner-up in de wacht te slepen in de categorie ‘Innovation in Higher Education’, waar Veerhoff erg trots op is. “We verloren van een internationaal initiatief. Zo ver zijn we nog niet, maar ons initiatief droeg wel een belangrijke boodschap uit. We hebben een oproep kunnen doen aan alle mensen die impact kunnen hebben vanuit de praktijk, om zo samen de managers van de toekomst op te leiden. Iets wat voor ons hoog in het vaandel staat. Nu is het tijd om de arbeidsmarkt samen te veranderen, om zo iedereen een eerlijke kans te geven. Want de juiste baan vind je niet, die creëer je.” [Noëlle van den Berg

Boilerplate

Studenten die zich aan willen melden voor Career Fitness Journey of meer informatie willen, kunnen terecht op de site van Career Jumpstart.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 3 (3)
Bedankt voor uw bericht.
Wim van de Riet
02
June
2023
Waarom dit verhullende taalgebruik door te spreken over 'neurodiverse problemen'? Ik neem aan dat de problemen van autisten en ADHD'ers worden bedoeld (en eventueel dyslectici en dyscalculici). Benoem dat dan ook concreet. Daarnaast wordt de term 'neurodivers' ook vreemd gebruikt. Er kan een verscheidenheid (=diversiteit) in een groep aanwezig zijn qua opbouw van ieders zenuwstelsel/hersenen, maar die verscheidenheid zit niet binnen één persoon. De woordgroep 'neurodiverse professionals' is dan ook verwarrend. Strikt genomen zou dat moeten gaan om professionals met bijvoorbeeld autisme, ADHD in combinatie met professionals die niet deze aandoeningen hebben.
Lars veerhoff
02
June
2023
Dank voor je reactie Wim. Ik snap je behoefte aan specifieke duiding en eventueel bijbehorende uitdagingen. Neurodiversiteit is een recente term die gebruikt wordt om de generieke diversiteit aan te duiden. Daarin zit het onderscheid neurotypisch en neurodivergent. En inderdaad daaronder vallen dan bijvoorbeeld ADHD of autisme. Het is dus het aanstippen van het het thema diversiteit. Wat nuance bij de generieke termen. Daarnaast komt ADHD, autisme, of soortgelijk meestal (cijfers tot 50%) niet alleen en is er een hoop overlap in de diagnoses. Mocht je nog meer inzicht willen hebben kan ik je het leesbare rapport wel aanraden: https://www.researchgate.net/publication/369474902_Neurodiversity_at_Work_2023
Wim van de Riet
02
June
2023
Bedankt voor uw reactie en de link naar het rapport, maar mijn oorspronkelijke bezwaar blijft nog steeds staan. In woordgroepen als 'neurodiverse studenten' en 'neurodiverse professionals' wordt in bovenstaande tekst alleen verwezen naar wat u hier in uw reactie 'neurodivergent' noemt. Het woord 'neurodivers' wordt ten onrechte inwisselbaar gebruikt met 'neurodivergent', terwijl de termen 'neurodivers' en 'neurodivergent' toch echt anders zijn. In het rapport van McDowall et al. (2023) wordt veelal ook de term 'neurodivergent' gebruikt (en niet 'neurodiverse') in soortgelijke situaties. Ik zie veel vaker dat die termen inwisselbaar worden gebruikt, maar strikt genomen is dat niet juist. Daarbij is het voor buitenstaanders vaak niet helemaal duidelijk wat dan onder die termen wordt verstaan en als dat niet eenduidig wordt uitgelegd, dan is het de vraag of het handig is om zo'n term zo te gebruiken. Op p. 13 van McDowall et al (2023) worden wel expliciet de psychische aandoeningen genoemd die onder 'neurodivergent' vallen (overigens bronloos, zonder te verwijzen naar enig psychiatrisch handboek of eventueel de DSM-5), echter ook weer met het verhullende taalgebruik 'neurotypes'.
Kara Vloet
02
June
2023
TOP! Lars en Jelle; mooi om zo'n prijs voor dit initiatief in de wacht te slepen!
geniet er van
Groet
Kara
Elke Rooijakkers
02
June
2023
Fantastisch Lars en Jelle! Gefeliciteerd!