januari

‘Docent in hart en nieren’ Arno Rijnders strijkt met de eer

Arno Rijnders wint de Fontys Docent van het Jaar-verkiezing. Het was niet de enige prijs die vandaag werd uitgereikt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst. Die was uiteraard online en daardoor tegelijkertijd afstandelijk én persoonlijk.

Naast de Docent van het Jaar werden namelijk ook de Fontys Onderzoeksprijzen bekendgemaakt. Vanuit studio Bazelmans in Veldhoven waar alleen de leden van het College van Jessy Kouwenberg en Joep Houterman in de studio.Bestuur en de presentator (zichtbaar) aanwezig waren.

De andere betrokkenen waren op schermen te zien vanaf hun thuiswerkplek. De één in een werkkamer met boekenkast en gitaar aan de muur, de ander in een boerderijtje met laaghangende balken. Een van de winnaars had zelfs een brabbelende peuter op de achtergrond.

En zo werd de nieuwsbijeenkomst - zonder het bekende geroezemoes voorafgaand aan de openingsspeech, het schudden van handen, de lekkere hapjes en het heffen van de glazen - toch nog een beetje persoonlijk.

Waardering
Rond de 550 bezoekers logden vanmiddag om 16 uur in bij het online evenement. Na een korte toespraak van bestuursvoorzitter Joep Houterman, waarin hij zijn waardering uitsprak voor de Fontys-organisatie tijdens de pandemie, werd eerst de winnaar van de docent-verkiezing bekendgemaakt.

De Arno Rijndersbelangstelling voor deze prijs was dit jaar aanzienlijk groter dan vorig jaar. Er waren 17 kandidaten (waaruit drie genomineerden werden gekozen), tegen 3 vorig jaar. De genomineerden waren: Arno Rijnders, Bart Wernaart en Marc Mussaeus.

Persoonlijke aandacht
De winnaar, Arno Rijnders van de lerarenopleiding Natuurkunde in Tilburg, is een ‘docent in hart en nieren’. Dat zei de jury van de docentverkiezing, die onder meer bestaat uit studenten van de medezeggenschapsraad.

‘Hij is er echt voor de studenten en behandelt hen als toekomstige collega’s’; ‘Hij heeft een goede didactiek en heeft het blended learning tijdens de pandemie perfect opgepakt'; 'Zowel vakkennis als persoonlijke aandacht zijn dik op orde’. De jury kwam complimenten te kort.

Rijnders vond zowel de nominatie als het uiteindelijk winnen van de prijs ‘overweldigend’. “Het is een hele eer. Ik sta eigenlijk met mijn mond vol tanden, maar ben vooral blij dat mijn studenten zich welkom voelen in mijn lessen.”

Hij mag straks meedoen aan de landelijke verkiezingen, krijgt mediatraining en kan 1000 euro besteden aan eigen onderwijsvernieuwing.

Origineel onderzoek
Terwijl de hoeveelheid inzendingen voor de Docent van het Jaar-verkiezing een stuk hoger was dan vorig jaar, gold dat niet voor de Fontys Onderzoeksprijs. Van de drie categorieën (medewerker, master- en bachelor-student) konden alleen de prijzen in de eerste twee categorieën worden uitgereikt.

Van de laatste groep kwamen geen inzendingen binnen bij de jury en dat is onbegrijpelijk, aldus juryvoorzitter prof. dr. ir. Maarten Steinbuch van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). “Onderzoek aan de hbo’s is belangrijk. En jaarlijks studeren duizenden Fontys-studenten af, daar zit vast genoeg onder om te nomineren”, aldus de professor.

Het nam niet weg dat de jury vol lof was over de prijswinnaars. Van de medewerkers was dat
Els De MaeijerEls De Maeijer, docent communicatie en onderzoeksvaardigheden bij Technische Bedrijfskunde. Zij mag nu op kosten van Fontys twee tot drie weken naar een onderwijsinstelling in het buitenland.

Haar onderzoek gaat over het belang van taal voor ‘Open Innovatie’ in de communicatie tussen kennisinstituten als Fontys en high tech-bedrijven. “Innovatief, origineel en actueel. Het toont aan dat je expertise uit het ene vakgebied – taal – kunt toepassen op een ander - techniek”, aldus Steinbuch.

De Maijer promoveerde op 12 maart op dit onderzoek aan zowel de universiteit van Antwerpen als de TU/e. “Als zowel onderzoekers als bedrijven beter weten hóe te praten en ze staan daar open voor, heeft de samenwerking meer succes”, aldus De Maijer vanuit haar thuiswerkplek op zolder.

Brabbelende peuter
Bart Peeters, leerkracht in het voortgezet onderwijs, deed voor zijn master Leren en Innoveren onderzoek naar Vlnr: Jessy Kouwenberg, Joep Houterman, Hans Nederlof en Elphi Nelissen.gepersonaliseerd leren binnen zijn school. Daarmee werd hij de winnaar van de Onderzoeksprijs voor masterstudenten, goed voor 1000 euro.

Dat het halen van een master naast een baan behoorlijk wat tijd kost, illustreerde Peeters met het gebrabbel van zijn anderhalf jaar oude dochter. “Ze is geboren op het moment dat ik aan mijn onderzoek begon.”

Champagne
Aan het eind van de bijeenkomst was er dan toch nog champagne. Met uitgestrekte armen proostten de drie leden van het College van Bestuur samen (Houterman, Elphi Nelissen en Hans Nederlof) met presentator Jessy Kouwenberg op 2021. [Petra Merkx]