december
2020

Bart Wernaart: ‘Met humor én met gestrekt been erin’

Een nieuw jaar is in aantocht en dus is het tijd voor de verkiezing van de Fontys Docent van het Jaar. Bron portretteerde de drie genomineerden. Hoe beleefden zij dit absurde coronajaar en waar denken zij het verschil te maken?

Bart Wernaart heeft een dubbel gevoel bij zijn nominatie voor Docent van het Jaar. “Ik voel me vereerd, een mooie blijk van waardering. Maar dit is overduidelijk niet het beste jaar voor docenten en ook niet voor studenten. Zij hadden zich ongetwijfeld iets anders voorgesteld bij hun studententijd.”

De docent ethiek en recht bij Fontys Hogeschool Economie en Communicatie in Eindhoven mist de interactie met de studenten, de dynamiek van het klaslokaal. “Studenten hebben het zwaar dit jaar, maar ook voor docenten is het niet makkelijk. Ik voel me af en toe eenzaam als ik na een les mijn laptop dichtklap.”

Zolderkamer
Al maanden werkt Wernaart voornamelijk vanaf zijn zolderkamer en dat was in het begin best wennen. Het afstandsonderwijs vraagt volgens hem een andere aanpak. “In de collegesetting voel je veel beter aan hoe studenten in hun vel zitten. Online is dat anders, daar moet je echt je voelsprieten op afstellen.”

Om studenten goed ‘bij de les te houden’ moet de docent er net even harder in, denkt Wernaart. “Je moet net even scherper zijn en aandacht houden voor het individu. Dat is een hele uitdaging. Het onderwijs is duidelijk een stuk intensiever geworden.”

Grootste YouTube-kanaal
Technisch gezien was de stap naar online-onderwijs voor de ethiek-docent geen enkel probleem. “Je leest nu overal dat blended learning eindelijk een kans krijgt, maar daar waren we echt al druk mee bezig. Ik heb bijvoorbeeld het grootste YouTube-kanaal van Nederland waar het gaat om lesmethodes op het gebied van recht en ethiek. Alles stond al online.”

Gevraagd naar zijn manier van lesgeven, is Wernaart kort maar krachtig: “Met veel humor en met gestrekt been erin.” Volgens de docent ethiek en recht leren studenten vooral van samen onderzoeken en daarover het gesprek aangaan. En dat mag volgens hem best op het scherpst van de snede. Een goede docent speelt hierbij een verbindende en stimulerende rol, vindt hij.

Debat en discussie
“Zeker bij een vak als ethiek draait het om het debat, om de discussie”, stelt Wernaart. “Je moet elkaar alle hoeken van de kamer kunnen laten zien in dat debat. Als je dat op een goede manier doet, dan leer je daar samen van. Ook de docent.”

Die interactie, daar draait het volgens Wernaart om in het onderwijs. “Het is lastig om dat te vertalen naar online, maar we doen allemaal ons best en ik denk dat we over de hele linie redelijk goed bezig zijn.”

Betrek student bij onderzoek
Als senior researcher doet Wernaart veel onderzoek naar ethiek in de technologie en daar betrekt hij steeds vaker studenten bij. “Onderzoek en onderwijs zijn beide primaire processen die elkaar versterken. Het is daarom belangrijk om studenten bij onderzoeken te betrekken. Dat moeten we meer gaan beseffen binnen Fontys.”

Die combinatie van onderwijs en onderzoek spreekt hem enorm aan. “Binnen het hbo-onderwijs kun je met één been in de wetenschap staan en met het andere in de klei. Als je studenten daarin goed meeneemt, kun je echt van toegevoegde waarde zijn voor de samenleving.” [Tekst en foto's: Ivo van der Hoeven]

Jochem Goedhals
2020
Respect voor hoe je het werk combineert, onderzoek en het contact met de studenten. De wrijving die je opzoekt in het leerproces zorgt er volgens mij voor dat studenten zich serieus genomen voelen en regie nemen. Keep up the good work