december

Marc Mussaeus: ‘Enthousiasme overbrengen op jonge Willy Wortels’

Marc Mussaeus is in de race voor de titel Fontys Docent van het Jaar. De docent Engineering vindt het supergaaf om genomineerd te zijn. “Een erkenning voor de onderwijsvernieuwing die wij proberen door te voeren.”

Vijf jaar geleden maakte Marc Mussaeus de overstap van de industrie naar het onderwijs. Een heel bewuste keus, maar geen gemakkelijke. “Ik was engineering director bij Bosch in Tilburg. Ik had een dik salaris, een secretaresse en een dure auto van de zaak. De stap naar het onderwijs leek op dat moment niet heel logisch.”

Nu, vijf jaar later, kijkt hij er met tevredenheid op terug. “Ik gaf bij Bosch leiding aan een R&D-afdeling en vond het schitterend om die jonge, net afgestudeerde Willy Wortels wegwijs te maken in de industrie. Daar ligt echt mijn passie. In het onderwijs heb je die groep nog eerder onder je hoede, dan kan je dus nóg meer het verschil maken.”

Een raar jaar
Dit jaar is het voor Mussaeus en zijn collega’s lastiger om dat verschil te maken, geeft hij grif toe. “Het is een raar jaar. Heel vervelend voor de studenten en ook lastig voor de docenten. Normaal begeleid ik projecten op locatie en kan ik studenten in de ogen kijken. Nu doe ik het vanachter mijn pc in mijn zelfgebouwde werkhok in de tuin.”

Dat hij onlangs wel het jaarlijkse Lean Six Sigma-programma mocht draaien op de Automotive Campus in Helmond was voor Mussaeus een hele troost. “Negen dagen lang heb ik daar met 63 studenten gewerkt aan het ontwerpen en optimaliseren van technische machines. Heerlijk.”

Studenten uitdagen
De studenten van Fontys Hogeschool Engineering/Automotive werden die negen dagen in november tot het uiterste uitgedaagd en dat vindt Mussaeus prachtig om te zien. “Ik hou van challenge-based onderwijs, zeg maar het op uitdagingen gebaseerd leren. Competitief, maar dan niet individueel. Altijd in duo’s of groepjes. Dan gaat de energie echt stromen.”

Het Lean Six Sigma-project is voor Mussaeus een mooi voorbeeld van de onderwijsvernieuwing waaraan gewerkt wordt binnen de Fontys-opleiding. “Het wordt allemaal minder traditioneel, minder eenzijdig zenden en meer in samenwerkingsverband leren door te doen. De docenten reiken daarbij de gereedschappen aan, de studenten moeten het daarmee zelf doen.”

Techniekonderwijs onder druk
Mussaeus vindt het een eer dat hij genomineerd is voor Fontys Docent van het Jaar. “Echt supergaaf. Het techniekonderwijs staat behoorlijk onder druk in Nederland, de uitval onder studenten is nog veel te hoog. We werken er hard aan om dat omlaag te brengen. Mooi dat daar nu extra aandacht voor komt.”

Toch ziet Mussaeus nog wel een uitdaging voor Fontys in het verder omlaag brengen van de uitvalcijfers. “Dat willen wij met het hele docententeam verder oppakken. We moeten ons enthousiasme voor techniek nog beter overbrengen op die jonge Willy Wortels en zorgen dat nog meer jongeren binnenboord blijven.”

Imago in ander licht zetten
De docent engineering zou het prachtig vinden om naar de landelijke verkiezing door te stromen. “Dan zou ik kunnen vertellen hoe wij bij Fontys bezig zijn met het techniekonderwijs en hoe wij de uitval zo laag mogelijk houden. Het lijkt me mooi om het imago van engineering voor een breed publiek in een ander licht te zetten.” [Tekst en foto's: Ivo van der Hoeven]