december

Arno Rijnders: ‘Nominatie is opsteker in een moeilijk jaar’

Arno Rijnders completeert het drietal genomineerden voor de titel Fontys Docent van het Jaar. De docent aan de lerarenopleiding Natuurkunde is blij verrast met de nominatie. “Dit geeft een heel positief gevoel in een moeilijke tijd.”

Ook Rijnders had maandag met een rotgevoel naar de persconferentie van Mark Rutte gekeken. “Ik heb net een periode achter de rug waarin ik mijn eerstejaars weer één dag in de week op locatie kon zien. De studenten waren daar zó blij mee en dan nu dit …”

De persconferentie was een harde klap. “Geen fijne boodschap, maar ik had het wel verwacht. Fontys heeft er gelukkig voor gekozen om het praktijkgedeelte, het practicum, door te laten gaan. Alle andere lessen gaan weer online.”

Drie schermen
En dus zit Rijnders straks na een welverdiende kerstvakantie weer veel thuis op zijn werkkamer achter zijn drie schermen. “Op scherm één houd ik de studenten in de gaten, het tweede scherm deel ik om de lesstof te tonen en op een extra laptop kan ik de chat bijhouden.”

De faciliteiten heeft de docent natuurkunde goed op orde en dat is in zijn ogen heel belangrijk. “Je moet in deze tijd je lessen heel bewust voorbereiden, daar gaat veel tijd in zitten. Ik heb veel online-lesmateriaal gemaakt en videobestanden. Dat waarderen de studenten enorm.”

Tijd voor studenten
Rijnders maakt voor en na de les tijd vrij voor zijn studenten om te kijken hoe de vlag erbij hangt. “Maar dat is niet hetzelfde als het contact in een collegesetting. Daar krijg je veel eerder respons en merk je sneller als er iets speelt. Online gaat er helaas een hoop langs ons heen.”

De nominatie betekent veel voor Rijnders, zeker in dit moeilijke jaar. “Ik heb 2020 als heel zwaar ervaren, er is zoveel meer werk op ons afgekomen. En ik mis het directe contact met de studenten. Dat ze mijn lessen ook online zo waarderen is heel mooi om te horen.”

Ervaring doorgeven
Al ruim vier jaar werkt Rijnders voor Fontys, daarnaast werkt hij twee dagen in de week voor het Jan Tinbergen College in Roosendaal. “Die combinatie werkt perfect. Ik kan de studenten de vakinhoudelijke kennis overbrengen én de ervaringen die ik heb in het voortgezet onderwijs. Want lesgeven is zoveel meer dan eenzijdig zenden.”

Het mooiste aan zijn vak vindt Rijnders het overbrengen van zijn passie voor natuurkunde. “Alles om je heen, daar zit natuurkunde in. Ik vind het mooi om de logica van alles te doorgronden. Om te snappen welke processen eraan te grondslag liggen en om dat op een goede manier weer over te dragen aan de volgende generatie.”

Machtig interessant
Daarbij denkt Rijnders dat natuurkunde een grote bijdrage kan leveren aan de uitdagingen waar we de komende decennia voor staan. “Er wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar het omzetten van zonlicht naar energie met behulp van algen. Het rendement zou daarbij veel hoger liggen dan het rendement van zonnepanelen. Dat soort onderzoeken vind ik machtig interessant.”

Zo kunnen we de problemen die zijn ontstaan door de enorme kennis van natuurkunde ook weer oplossen met natuurkunde, denkt Rijnders. “We hebben ons lange tijd als beschaving heel goed, misschien wel te goed, kunnen ontwikkelen door kennis uit de natuurkunde. Nu is het tijd om die kennis in te zetten voor duurzame oplossingen. Maar daarvoor moeten we dus wel eerst de logica van alles kunnen doorgronden.” [Ivo van der Hoeven]