Eindhoven,
31
oktober
2018
|
10:00
Europe/Amsterdam

Dingen de baas

Ken je dat, zo’n dag dat alles anders gaat dan hoe je het eigenlijk zou willen? Zo’n dag dat niets mee lijkt te zitten? Vorige week had ik zo’n dag. Ik had me verslapen, viel vervolgens in alle haast van de trap, stond in een enorme file en kwam dus te laat op een afspraak. Ondertussen stond de telefoon roodgloeiend en stroomde de mailbox vol. Help! Ik was duidelijk mijn leven even niet de baas.

En toen was er de Dutch Design Week, mijn redder in nood. Die bewuste dag had ik namelijk de middag ingepland om een aantal expo’s op de DDW te bezoeken. Veel later dan gepland kwam ik aan in het Innovation Lab van Fontys ICT op Strijp-T, en verdween de ellende als sneeuw voor de zon. Ik ging naar de expo ‘De dingen de baas’ en ineens had ik een supergrote smile op mijn gezicht. Wat een megacoole expo was dat!

In ‘De dingen de baas’, een project van studenten van de minor Digital Experience Design, krijgen producten in huis een stem door middel van chatbots. Ik heb vooral enorm gelachen om de persoonlijkheden die de apparaten hadden meegekregen: een hitsige blender (“turn me on”), een spiegel die zo gewend was geraakt dat mensen naar haar keken dat ze de volle overtuiging had dat ze prachtig was, een tafeltje dat als een kind in de snoepwinkel begon te juichen wanneer je met haar wilde spelen en een onverzadigbare plant die steeds maar om meer en meer water vroeg. Briljant.

Maar naast het feit dat ik enorm heb gelachen, van mijn stoel afviel van verbazing en erg gefascineerd raakte door de thematiek die aan de kaak werd gesteld, werd ik vooral overladen door een gigantisch gevoel van trots. Wow, dit is hoe onderwijs in de 21e eeuw eruit hoort te zien! Studenten die samen ontwerpen, experimenteren, leren en groeien, onder een vernuftige begeleiding op een zeer treffend spoor worden gezet, en vervolgens hun creaties met het brede publiek mogen delen en daarmee anderen mogen inspireren. Trots dat dit Fontys is.

En zo kwam ik na een enorme rotdag toch nog vol enthousiaste verhalen thuis. Ik kijk nu al uit naar DDW 2019.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Kritisch
31
October
2018
Waar gaat het nu om? Waar heeft het leren plaatsgevonden?

Bij het bedenken van het concept, maken van het product? het eindproduct zelf (de expo), of het proces naar de producten toe?
Geert Jan (docent)
31
October
2018
Je geeft zelf het antwoord al, namelijk bij alle facetten die je noemt. Alleen het fysieke basisontwerp van de ruimtes en het basisconcept (de onderzoeksvraag) is door het docententeam neergelegd: Wat als technologie een persoonlijkheid zou hebben?
Het bedenken, ontwerpen, ontwikkelen en realiseren van de personages, dialogen en de techniek om het werkend te krijgen... Allemaal uiteindelijk door de studenten zelf gedaan. O ja, in 7 weken tijd :-) Petje af.