Tilburg,
september

Diefstallen in MindLabs geven Journalistiek onveilig gevoel

Een laptop, een Wii-spelcomputer, een telefoon en een podcastset. Dit is de lijst van de items die recent zijn gestolen van Fontys Journalistiek, dat gehuisvest is in het nieuwe MindLabs-gebouw in Tilburg. Omdat MindLabs een gedeeltelijk openbaar gebouw is, is de vraag: kunnen er maatregelen worden genomen?

De podcastset werd uit een open lokaal gestolen en het mobieltje werd meegenomen van de balie waar technicus en medewerker AV-uitleen en bedrijfsvoering Goijaart van Dijk vaak te vinden is. “Een oud ding dat ik gebruikte om te appen binnen het bedrijf, maar toch. Het is nu wel weg. Van een collega werd weer een laptop recht onder zijn neus vandaan gehaald.”

Omdat de gemeente Tilburg mede-eigenaar is van het pand, is MindLabs deels openbaar toegankelijk. Dat heeft als resultaat dat ook onbevoegden de ruimtes van Fontys Journalistiek kunnen bereiken. Van Dijk vindt dat totaal niet passen bij een plek waar zoveel onderwijsinstellingen verzameld zitten. “Andere gehuisveste bedrijven, Fontys ICT, ROC en Tilburg University zitten allemaal achter slot en grendel, daar kom je niet zomaar binnen. Maar Fontys Journalistiek is de enige in dit pand waar je zo overal binnen kan lopen, en dat zou niet moeten kunnen.”

Goijaart van Dijk‘Hoort niet’
Veel leslokalen van Journalistiek waren niet afgesloten. “Ruimtes waar de studio’s zich bevinden en de uitleenapparatuur ligt, zitten achter slot en grendel, maar in andere vrij toegankelijke lokalen staan audiovisuele lesmaterialen vrij in de ruimte. Dat iedereen daar zomaar binnen kan lopen hoort niet en verdient aanpassing.”

Volgens de medewerker is deze eerste weken duidelijk geworden waar het aan ontbreekt. Zo mist Van Dijk zelf de conciërges, die wegens uitbesteding niet mee mochten naar het nieuwe pand. “En een receptie, waar je je moet melden als je een afspraak hebt. Ik zie het zo: de Tweede Kamer is ook een openbaar gebouw, maar daar moet je langs een metaaldetector en bewaking en zonder afspraak kom je niet binnen. Ik wil niet zeggen dat hier ook zo’n constructie moet komen, maar er moet wel iets veranderen.”

Toezichthouders
De ontwikkelingen van de afgelopen weken zorgen voor een onveilig gevoel onder de medewerkers van Journalistiek. Voor manager bedrijfsvoering Michel Goebbels, die eigenaar is van de eerder gestolen laptop, was dat een van de redenen om bewaking in te schakelen. “Daarom loopt er nu een toezichthouder rond vanuit Vebego, de facilitair ondersteuner binnen MindLabs.”

Toch mist ook Goebbels de conciërges van Fontys op zijn standplaats. Omdat de dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken dienstverlening via Vebego inkoopt, zijn de conciërges op papier overbodig geworden. Iets wat Goebbels echt anders had willen zien. “De voordeur is hier altijd open, het gebouw is onoverzichtelijk en nodigt uit om te gaan lopen. Als we hier mensen hebben lopen die onze eigen mensen herkennen, kunnen zij anderen aanspreken en voelen ze zich eigenaar van het pand. Dat laatste is bij uitbesteding van die belangrijke taak niet snel bereikt.”

Michel Goebbels (rechts) in gesprek met de labbeheerder van Tilburg UniversityAangifte
Goebbels heeft van elke diefstal aangifte gedaan en drukt al zijn collega’s en studenten op het hart om niet alleen toezicht te houden op de eigen spullen, maar ook op die van de ander. “Ik wil niet achter de feiten aanlopen, dus als we dit met z’n allen oppakken is het begin al gemaakt.”

Om nieuwe incidenten te voorkomen en het veilige gevoel terug te laten keren zijn er volgens de manager verschillende stappen te nemen, waaronder het zelf toezicht houden en onbevoegden aanspreken op onwenselijk gedrag van alle aard.

“Maak de eigenaar zelf verantwoordelijk voor het toezicht en regel dit zelfstandig per locatie. Dat resulteert in directe zorg voor het eigenbelang. Besteed dit dus niet uit, maak alleen de voorste hal openbaar, installeer deuren die opengaan bij het scannen van je pasje of plak stickers waarop duidelijk staat dat onze afdelingen alleen voor medewerkers en studenten van Fontys toegankelijk zijn. Fontys moet beseffen dat MindLabs nu nog niet functioneert zoals prettig en veilig is. Luister daarom ook naar de betere en goedkopere oplossingen die wij aandragen. Zo houden we MindLabs veilig en mooi, en blijft het ook in de toekomst een fantastisch pand.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

P.
2023
Als je dit zo leest : bijzonder dat Fontys de vernieuwde Campus Rachelsmolen straks eveneens helemaal "open" wil laten zijn voor de stad en geheel toegankelijk voor iedereen. Geen hekken om het terrein meer, een open deur beleid, je kunt ( bijna ) overal komen.
Heel gastvrij natuurlijk, maar wat levert dat dan weer voor problemen zoals hierboven beschreven op, voor zowel de studenten als de medewerkers ?
CB
2023
Zucht. Hoe moeilijk is het om andermans spullen af te blijven? En hoe moeilijk is het om de FHJ toch af te sluiten? Triest dat het moet maar toch.