Eindhoven,
27
maart
2019
|
10:04
Europe/Amsterdam

Denk leuker

Mijn kinderen van vijf en zeven zijn erg bezig met merken en slogans. Zo is een auto niet gewoon een auto maar een Hyundai of een Mercedes, en zingen ze in de auto zo de slogans mee met de radioreclames. Ik denk dat het hen helpt om grip te krijgen op de veelvoud aan goederen en diensten die ze op hen afgevuurd krijgen. Merken en bijbehorende slogans geven structuur; een structuur waar volwassenen overigens net zo’n behoefte aan hebben als kinderen.

Ik ben een beetje besmet geraakt met de fascinatie van mijn kinderen voor merken en slogans. Het triggerde mij om mezelf onder te dompelen in onderwijsslogans. Ik ging op zoek naar de slogans waarmee hogescholen en universiteiten zich profileren.
Dat klinkt gemakkelijker dan dat het is; even Googelen op 'slogan [naam HBO/universiteit]' gaf veelal geen gewenst resultaat. Eerste indruk is dus dat het met die profilering wel wat beter kan.

Slogans van profit-organisaties hebben met regelmaat de neiging je blij of gelukkig te willen maken: ‘I’m Loving it’ (McDonalds), ‘Altijd op zoek naar de WOW voor jou’ (Mediamarkt), of ‘Taste the feeling’ (Coca Cola) zijn daar voorbeelden van. Daar word je ‘happy-de-peppie’ van.

Slogans van onderwijsinstellingen zijn veelal gericht op wat een student moet kunnen: groter denken (Fontys), het verschil maken (Avans), durven (Inholland) en zichzelf overtreffen (Hogeschool Rotterdam).

Dat wat je zou moeten kunnen, zou je nog kunnen classificeren als zijnde inspirerend. Er zijn ook een boel totaal ongeïnspireerde slogans kan ik je zeggen: ‘Je toekomst begint bij Zuyd’ (Zuyd Hogeschool), ‘Hier komt alles samen’ (Hogeschool Utrecht), ‘de HAN geeft je de ruimte’ (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) en ‘de persoonlijke hogeschool’ (Hogeschool Zeeland). Maar over smaak valt natuurlijk te twisten.

En dan hebben we nog de Engelstalige slogans voor wie een Nederlandstalige slogan niet sexy genoeg vindt: ‘Creating Tomorrow’ (Hogeschool van Amsterdam), ‘Get ready for a smart world’ (Saxion), ‘Let’s change!’ (de Haagse Hogeschool) en ‘Share your talent. Move the world.’ (Hanzehogeschool Groningen).

De universiteiten blinken helemaal uit in Engelstalige slogans: ‘Make it happen’ (Erasmus Universiteit Rotterdam), ‘Leading in learning’ (Universiteit Maastricht), ‘Change perspective’ (Radboud Universiteit Nijmegen), ‘Challenging the future’ (TU Delft), ‘Where innovation starts’ (TU Eindhoven), ‘Understanding Society’ (Universiteit van Tilburg) en ‘For quality of life’ (Universiteit Wageningen).

Zelfs in het Engels zijn die slogans totaal niet sexy. Nou misschien die van de Universiteit Twente dan, ‘High Tech Human Touch’, dat is wel mijn persoonlijke favoriet.

Ik mis die warme, vrolijke, gelukkig-makende zinspelingen die je in de profit-sector ziet. Hogeschool Windesheim komt nog een heel klein beetje in de buurt bij dat warme gevoel met ‘Dichter bij jou’, maar ook daar spat het blije en gelukkige gevoel niet vanaf. Mag je niet uitstralen dat je gewoon de allerleukste plek bent voor een student om te zijn? Mag je niet van de daken schreeuwen dat de student hier de tijd van zijn leven gaat hebben? Mag studeren niet gewoon heel erg leuk zijn?

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.