september

“De overheid mag meer uitgeven aan stufi en klimaat”

Het klimaat is het belangrijkste thema voor de drie Fontys-studenten die Bron sprak in aanloop naar Prinsjesdag. Vandaag presenteert het demissionair kabinet haar plannen voor het komende regeringsjaar. Van eerstejaarsstudenten Kick, Salvie en Noa mag er ook meer geld uitgetrokken worden voor studiefinanciering.

De derde dinsdag van september is de start van het parlementaire jaar. Dan spreekt de koning de troonrede uit en maakt het kabinet haar (fiscale) plannen bekend. Vanwege de demissionaire status ontbreken de echt grote plannen.

Sommige onderwijsplannen worden in de ijskast gezet tot een nieuw kabinet is geïnstalleerd, andere worden als lopende zaken afgehandeld. Denk bijvoorbeeld aan internationalisering en het bindend studieadvies (bsa).

Het zijn niet de onderwerpen waar Kick (17), Salvie (20) en Noa (19) als eerste aan denken. Het klimaat vinden ze een heel belangrijk thema. Daar zou het kabinet veel meer geld aan uit moeten geven, net als aan studiefinanciering.

Positieve reclames
KickWat Kick betreft zou er vanuit de overheid meer reclame gemaakt mogen worden om mensen aan te sporen zuiniger met het milieu om te gaan. “In het dagelijkse leven krijgen we er weinig van mee”, aldus de student Commerciële Economie. “Ik denk dat reclames mensen in beweging kunnen brengen. Geen saaie en belerende advertenties, maar met humor en spanning, die blijven hangen.”

Ook Salvie merkt niet veel van de maatregelen die de overheid neemt om klimaatverandering tegen te gaan. Op het inleveren van plastic flesjes en blikjes na. “Het probleem ligt bij de uitstoot van de industrie en de landbouw. Daar zou de overheid meer aan moeten doen”, concludeert de student ICT.

Zelf is ze minder vlees gaan eten. Als iedereen dat zou doen, is een groot deel van het probleem al opgelost, denkt ze. “Een vleestax zou nog beter zijn, dan gaan mensen vanzelf minder vlees eten omdat het te duur wordt om het elke dag te eten.”

Noa denkt dat een deel van de oplossing ligt in het goedkoper of gratis maken van het openbaar vervoer. “Het ov is belachelijk duur, en nu willen de NS ook nog een spitsheffing invoeren”, zegt de student Mens en Techniek verontwaardigd. “De overheid kan de miljarden euro’s die ze nu uitgeeft aan fossiele subsidies, beter investeren in het ov. Wat klimaat betreft is dat ook veel beter.”

Geen vetpot
De drie eerstejaarsstudenten zijn wel blij dat ze weer een basisbeurs ontvangen. Ze wonen alle drie nog thuis en krijgen maandelijks zo’n 114 euro op hun bankrekening gestort. Geen vetpot, maar beter dan geen beurs, vinden ze.

SalvieKick hoopt dat de uitwonende basisbeurs nog wel omhoog gaat tegen de tijd dat hij verder gaat studeren aan de universiteit. “Als ik dan alles zelf moet gaan betalen, dan zal ik nog een heleboel zelf bij moeten gaan verdienen. Dat zal zwaar worden.”

Salvie voelt de druk om haar studie succesvol af te ronden. “Als dat niet lukt, moet ik de studiefinanciering en het geld van de studenten ov-kaart terugbetalen.” Om geld te verdienen, werkte ze tot voor kort in een friettent. Een paar weken geleden is ze een webshop begonnen. Ze maakt lange dagen. “Overdag zit ik op school en ’s avonds werk ik.”

Ze heeft wel een idee hoe de overheid de druk zou kunnen verminderen. “Het minimumloon verhogen, zodat je hetzelfde verdient in minder tijd. De basisbeurs aanvullen of het collegegeld afschaffen. Dan hoef ik minder te werken, waardoor ik meer vrije tijd overhoud.”

Basisinkomen
Noa komt met het idee van een basisinkomen. Dat is een gegarandeerd inkomen dat elke burger van de overheid krijgt. “Als mensen zich geen zorgen meer hoeven te maken om geld, zijn ze gelukkiger en productiever. Dat is ook goed voor de samenleving.”

NoaHaar thuiswonende beurs is niet voldoende om het collegegeld en de studieboeken van te betalen. “Gelukkig doen mijn ouders de boodschappen.” Net als Kick en Salvie woont Noa nog thuis. Liever zat ze op kamers, maar die kan ze niet vinden. Ze reist bijna dagelijks van Epe naar Eindhoven. Soms blijft ze bij een vriend in Utrecht slapen.

“Dat is niet ideaal, maar dan denk ik aan de internationale studenten die geen woonruimte hebben. Ik kan in ieder geval nog naar huis.” Het woningtekort is niet alleen een probleem voor studenten, maar ook voor net afgestudeerden, weet Noa. “Er is geen doorstroming op de woningmarkt, waardoor er nauwelijks starterswoningen vrijkomen.”

Voor een oplossing denkt ze aan de vele leegstaande kantoorpanden doordat mensen meer thuis zijn gaan werken. “Er zijn vast mogelijkheden om deze gebouwen te verbouwen tot woningen. Kijk bijvoorbeeld naar het TF-gebouw waar we nu in zitten. Binnenkort verhuizen we naar Campus Rachelsmolen. Hier zouden ze mooie appartementen in kunnen maken.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd