COLUMN, Tina ten Bruggencate,
november
2023

De kunst van inspirerend leiderschap

De prachtige en dure boeken uit de mediatheek van de Hogeschool voor de Kunsten zijn inmiddels allemaal weg. Ze liggen in de studentenhuizen en kamers van de studenten die ze gratis mee mochten nemen. Op zich best een goede plek.

Na een avondje stappen kunnen studenten ‘De Nederlandse architectuur van de jaren 90 tot nu’ nog even doorbladeren. Of de prachtige schilderijen van het expressionisme of de CoBra beweging bekijken. De boeken zijn in goede handen en inspireren misschien nog tot grote kunstzinnige ideeën en daden..

Inmiddels komen er steeds meer berichten en onderzoeken dat fysieke boeken lezen toch wel beter/effectiever is dan digitaal lezen. En dat het altijd in alles voorlopende Zweden weer flink investeert in fysieke bibliotheken en mediatheken. Over een paar jaar zullen onze managers en bestuurders met hun onbedwingbare drang naar innovatie en vernieuwing vast tegen elkaar zeggen: ‘Weet je wat een goed idee is, mediatheken!’

En om belastinggeld te besparen. Misschien willen de studenten de boeken voor een zacht prijsje aan ons terug verkopen? De kunstboeken vertonen denk ik inmiddels enkele kringen en vlekken van bier en wijn, of erger. Maar dat geeft niks, we zijn allemaal jong geweest.

En ik dacht dat de managers en bestuurders die verantwoordelijk zijn voor deze boeken-weggeef- actie/sluiting van mediatheken, wel zouden willen helpen met het terughalen van de boeken. Zij kunnen vast goed onderhandelen. Hopelijk staan ze daar voor open. Of zou dat net zoiets zijn als het verhuizen van een begraafplaats (moving a graveyard)?

En mochten ze dan onverhoopt een boek tegenkomen over ‘inspirerend leiderschap’ dan zou ik zeggen. Lezen!

Tina ten Bruggencate is docent aan Fontys Hogeschool Toegepaste Psychologie en onderzoeker bij het lectoraat Mens en Technologie.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Erik-Jan Stroetinga
2023
Boeken; het gaat niet alleen om het lezen, maar ook om het gevoel van het fysieke boek. De bladzijden door je handen, de geur van het papier, de grote van de afbeeldingen. Maar ook dat alles op dezelfde plaats is terug te zien/vinden. Geen algoritme die mijn leesgedrag stuurt op basis van eerdere ervaring, maar juist ervaring door het boek en de volgorde waarin de inhoud wordt aangeboden.
En, digitaal en boek; ze passen prima naast elkaar.
Willöm
Hear, hear!

De mediatheken waren inderdaad meer dan alleen een bibliotheek en de wensen/eisen van de instituten lopen uiteen. Een groeter aanbod aan e-books is een goede ontwikkeling, maar geen fysieke boeken meer sta ik niet achter.
Olaf
2023
Voor dat laatste was ook weinig draagvlak. En zeker de deskundigen waren het er niet mee eens. Maar die hadden als “lijken op een begraafplaats” niets in te brengen.
Mariska
2023
Uslu: “Als je lid bent van de openbare bibliotheek, heb je een abonnement op de hele wereld.
Want lezen is fundamenteel, en een bibliotheek brengt je nog veel meer dan dat. Het is een plek waar mensen cultureel en maatschappelijk ontwaken en groeien. Waar als kind werelden voor je opengaan. Een plek waar kennis, verhalen en andere perspectieven voor iedereen binnen handbereik zijn. Daarom investeer ik een flink deel van het extra cultuurbudget in de bibliotheken.”

of deze:
Staatssecretaris Uslu heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de investeringen voor het herstel van de bibliotheeksector. De staatssecretaris stelt dat het noodzakelijk is om het netwerk van fysieke bibliotheken op korte termijn, kwantitatief en kwalitatief, te repareren en te versterken.

of deze:
In 2020 hebben de rijksoverheid, provincies en gemeenten een convenant getekend met de bibliotheeksector over de drie belangrijkste maatschappelijke opgaven voor bibliotheken: bevorderen van geletterdheid en leesplezier, participatie in de informatiesamenleving en ‘een leven lang ontwikkelen’.(best waardevol voor een onderwijsinstelling denk je niet?)
Olaf
2023
Integer leiderschap is misschien nóg belangrijker.
Nanny
2023
Hi Tina, weet je ook hoeveel studenten per jaar een papieren boek leenden (percentage)?
Tina
2023
Hoi Nanny, dat weet ik niet. Een mediatheek is wel meer dan alleen een plek waar studenten boeken kunnen lenen. Het is bijvoorbeeld ook een fijne plek om te leren en studeren. Alsof je omringd door boeken net wat meer kennis absorbeert. Plus de mediatheek medewerkers zijn fantastisch in het helpen zoeken naar goede en betrouwbare bronnen en literatuur. Ik stuur mijn studenten vaak naar ze door met veel succes.
Hugo Gruijters
2023
Treffende column Tina. Ik ga ondertussen met collega Robert Kok gewoon stug door met studieboeken schrijven, die tok gewoon nog steeds gebruikt worden door vele studenten. En warempel: ze leren er ook nog iets van. :-)
Tina
2023
Dankjewel Hugo (en Robert). En gewoon stug blijven schrijven en lezen lijkt me een goede manier, of zelfs de enige manier.