december

De Klas van 2020: Studeren in onzekere tijden (2)

Het zal je gebeuren. Starten met een studie in coronajaar 2020. Zoals de Pabo-klas in Eindhoven die Bron vanaf september volgt (en ook de komende jaren blijft volgen). Hoe gaat het nu, drie maanden verder?

‘De Klas van 2020’ is een tutorklas bestaande uit vijftien eerstejaars aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Eindhoven. De groep wordt begeleid door opleidingsdocent René van Heugten, en komt vandaag (donderdag 19 november) weer bij elkaar voor een René van Heugtenbijpraatsessie. Inclusief taartmoment: tutor René zit vijfentwintig jaar in het vak.

Heftig
René’s simpele openingsvraag ‘Hoe gaat het met jullie?’ leidt niet altijd tot simpele antwoorden. De ouders van Thomas liggen in scheiding: “Ik zit sinds vorige week bij een psycholoog en denk serieus aan een tussenjaar. O ja, ik heb ook nog mijn rijbewijs gehaald.”

Thomas zit even diep; om zijn verstand op nul te zetten draait hij naast de pabo lange diensten bij McDonalds. “Ik snap het”, zegt Celeste. “Maar je moet niet alleen afleiding zoeken... Dan steek je je kop in het zand en komt het verdriet straks dubbel zo hard terug.”

Willemijn Willemijnheeft twee tattoos laten zetten: het geboortejaar van haar ouders en de Deathly Hallows-driehoek uit Harry Potter. En Surya, die op Sint-Maarten is geboren, klaagt over de kou: “Ik draag al zo veel laagjes, maar blijf gewoon rillen.”

Student Joey is even van de radar. Bij FHKE laat hij zich niet zien, en het is René nog niet gelukt om belcontact te krijgen. Zijn klasgenoten weten meer: “Een van zijn ouders heeft corona volgens mij. Ik denk dat hij in quarantaine zit.”

Open cultuur
“Soms denk ik: studenten hebben meer persoonlijke problemen dan toen ik hier begon”, zegt tutor René van Heugten later, op de vraag wat er in ‘zijn’ vijfentwintig jaar onderwijs het meest is veranderd. “Maar het kan evengoed dat de cultuur binnen onze opleiding Jasmijnopener is geworden, en ze zich eerder uitspreken over zaken als therapie of negatieve gevoelens.”

Hij moet toegeven dat deze tutorgroep anders is dan al zijn vorige. “Er is minder cohesie. Zonder corona waren we allang een keer gaan eten met z’n allen.” René moet nu meer moeite doen om een vertrouwensband op te bouwen, en dan nog.

“Als ik de studenten al zie, dan is het vluchtig… Het contact is oppervlakkiger en (letterlijk) afstandelijker. Als ik eerlijk ben, sta ik met sommigen nog op nul.”

Nieuw gezicht
Er is een nieuw gezicht in de groep, Jasmijn (20). Hoewel ze een paar propedeusevakken nog niet binnen had, Marijebegon ze afgelopen september toch aan het tweede jaar. Die keuze voelde uiteindelijk niet goed: “Ik ga weer terug naar het eerste jaar, om dat in alle rust af te maken."

"Mede door corona heb ik een achterstand opgelopen, maar het combineren van verschillende studiejaren werkt voor mij niet.” De groep telt nu in totaal vier studenten die een vergelijkbare stap zetten, en vanwege coronavertraging het eerste jaar opnieuw volgen.

Stageportfolio en verplichte toetsen
Er wordt lang gesproken over het portfolio- een uitgebreid stageverslag waarin studenten moeten aantonen dat ze een reeks ‘kritische handelingen’ beheersen, bijvoorbeeld leidinggeven en omgaan met cultuurverschillen in de klas.

Ook de verplichte kennistoetsen (geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs) zijn een hot item. Vanwege corona hoeven de eerstejaars die nu Lieveniet vooraf te halen, maar mogen ze de toets in de loop van hun propedeuse ‘aftikken’.

René informeert naar de eerste resultaten. Marije (17) was erg verbaasd over de positieve uitslag: “Ik heb best veel gegokt, geloof ik.”

Liever theorie
Lieve (20) maakt geen deel meer uit van de Klas van 2020. Zij besloot te stoppen en gaat na de zomer Toegepaste Biologie doen op de HAS Hogeschool.

Voor haar is de opleiding tot leerkracht te algemeen en te praktisch. “Je duikt niet superdiep in de theorie; en ik vind dat Groepsfoto bij de start in september.juist het leukst.” Bij Toegepaste Biologie kan ze haar ei dan beter kwijt.

“Dat is inhoudelijker, met vakken als ecologie, dier en plant. Je leert onderzoek doen naar soorten in hun leefomgeving. Aan de hand daarvan beslis je bijvoorbeeld wat de beste plek is voor een ecoviaduct.” Haar keuze betekent wel dat Lieve nu een tussenjaar neemt- ze heeft al gesolliciteerd bij Post NL.

Over de tutorgroep die ze loslaat niets dan goeds. “Een gezellige groep. Iedereen is er voor elkaar, dus aan de mensen ligt het zeker niet.” In één zin vat ze haar Fontys-avontuur als volgt samen: “Een fijne omgeving, alleen voor mij niet de juiste.” [Tekst: Frank van den Nieuwenhuijzen - film en foto's: Eva Witte]