COLUMN, Rens van der Vorst,
05
maart
2021
|
09:26
Europe/Amsterdam

Collega's wegklikken

Vijf jaar geleden hadden wij een IT-directeur die tijdens elk gesprek zei: ‘toen ik nog bij het ziekenhuis werkte, deden we dat heel anders…’ De eerste keer luisterde ik. De tweede keer luisterde ik beleefd. De derde keer dacht ik: flikker toch op met je ziekenhuis.

Jij kent ze vast ook wel, collega’s die steeds hetzelfde zeggen. Repeterende platen voor hun hoofd. Ze gooien dingen over schuttingen. Ze parkeren van alles. Of ze hebben een terugkerende obsessie met lichaamsfuncties. Er moet een plasje overheen of een keutel worden ingetrokken.

Bah.

Ze doen me denken aan de NPC’s uit mijn jeugd. Als je nu denkt: wat zijn NPC’s? Dan heb je vast nog nooit een RPG gespeeld. RPG staat voor role-playing-game. Een computerspel waarbij je avonturen beleeft met een personage. In die spellen zitten vaak NPC’s: Non-Player Characters. Personages die bestuurd worden door de computer. Vaak zijn het digitale omstanders, die informatie geven.

In 1987 speelde ik de RPG Leisure Suit Larry. In het spel, waarin Larry ontmaagd probeert te worden, zat een digitale barman. Een NPC. Hij heette je enthousiast welkom en waarschuwde voor de prostituee. De eerste keer was dat waardevol, de tweede keer ook, maar als je voor de zesde keer even enthousiast wordt begroet, dan wordt het irritant.

Collega’s, die steeds hetzelfde zeggen, zijn de NPC’s van de werkvloer. Irritant en na een tijdje niet meer relevant. Kunnen we niet regelen dat je ze, net als sommige NPC’s, gewoon kunt wegklikken?

Kan iemand die prio even doorcommuniceren?

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Waarom je altijd wilt winnen van je navigatieysteem'. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef.

Reacties 1 - 6 (6)
Bedankt voor uw bericht.
Mike
09
March
2021
De afgelopen twintig jaar heb ik bijna geen andere mensen meegemaakt dan NPC's. NPC's onderling genereren enorm veel data, doordat ze ook op elkaar reageren. Een soort loop, een foutje in de programmering. Druk, druk, druk, want "we moeten mee hè" en "alle neuzen dezelfde kant op".
Rens
10
March
2021
Hi Mike... OMG, inderdaad, wat als ze op elkaar reageren en wat als we zelf ook een NPC zijn... is dat een zegen, of juist niet :)!
Matthijs
07
March
2021
LsL goes looking for love was dat toch?
Bert van der Moer
06
March
2021
Heel herkenbaar. Hoe zij je het vinden als je met deze zogenaamde NPC's direct spreekt en diegene uitlegt wat je graag verbeterd wil zien in jullie contacten? Bedenk dan vooral dat je communiceert hoe het wél goed kan. Levert hopelijk een compromis op en vast een prima gesprek.
Rens
06
March
2021
Hi Bert, dank je voor de suggestie, dat ga ik eens proberen, en als het niet lukt, proberen we een radicalere oplossing, immers: "Just like with children, only those who make the rules actually play the game."
John
05
March
2021
Of zou het komen Rens omdat jouw PC (player character) wel heel erg hardleers is en steeds de verkeerde dingen doet waardoor je het spelletje nooit leert of uitspeelt?

Om de metafoor even terug te pakken: er zijn ook goede pitbulls - mensen die steeds die vraag of opmerking moeten maken omdat de organisatie of zijn/haar collega's wel erg hardleers zijn en schijnbaar het wiel nog steeds niet uitgevonden hebben.

Als dat mijn clubje was trouwens en mijn rol had ik al lang een andere adventure uitgekozen om te gaan spelen waarin ik me geen NPC zou voelen maar zelf voldoende eigenaarschap over het verhaal zou ervaren.
Bob
05
March
2021
'Ken sent me' ;-)
Rens
05
March
2021
Come on in!
Jan
05
March
2021
Ai! (niet A I) :)