oktober

Burgerraadpleging: gemeente roept hulp in van studenten

Als gemeenten nieuw beleid maken, proberen ze rekening te houden met alle inwoners. Daarom houden ze raadplegingen. Maar niet alle doelgroepen zijn even makkelijk te bereiken, zoals jongeren. Gemeente Eindhoven zet daarom innovatieve spelvormen en technieken in. Fontys-studenten van de minor community building nemen de proef op de som.

Volgens Olha Bondarenko van gemeente Eindhoven heeft burgerparticipatie al veel moois opgeleverd. “Maar in de praktijk zien we dat het lastig is om alle uiteenlopende belangen te verenigen.” Daarom zet de gemeente innovatieve spelvormen en technieken in om inwonersparticipatie leuker en aantrekkelijk te maken voor iedereen, ook de groepen die moeilijker te bereiken zijn, zoals jongeren.

Voor een raadpleging over het thema vluchtelingen heeft de gemeente twee innovatieve methodes ontwikkeld, fysiek en digitaal. De studenten gaan ze allebei uitproberen. De fysieke variant is een spel dat is ontwikkeld door social designers. Aan de hand van tien stellingen kunnen de studenten vlaggetjes plaatsen op een stadsplattegrond van belangrijk tot minder belangrijk.

Als alle vlaggetjes zijn geplaatst, gaan de studenten met elkaar in gesprek. “Want”, zo legt de gespreksleider uit, “niet alles kan even belangrijk zijn. Een gemeente moet constant keuzes maken.” Na het spel vullen de studenten een digitale enquête in. De spelvorm vonden de studenten duidelijk leuker. Deze vorm van raadpleging is een primeur in Nederland. [Tekst gaat verder na de foto]

“Tijdens het spel hoor je andere meningen en perspectieven”, vertelt Sanne, derdejaarsstudent commerciële economie. Maar ze kan zich voorstellen dat niet iedereen zich comfortabel voelt om in een groep een eigen mening te geven.” Rick, derdejaars social work, vindt het ook fijn dat je bij de spelvorm je mening kunt toelichten. “Je krijgt het gevoel dat je opvattingen van belang zijn.”

Het spel is grootschalig lastig in te zetten, maar je komt wel te weten wat mensen echt bedoelen, omdat je kunt doorvragen. Voordeel van een digitale raadpleging is dat je deze grootschalig kunt laten plaatsvinden. Het nadeel is dat vaak alleen hoger opgeleiden en inwoners tussen 30 en 50 jaar de enquête invullen. Uiteindelijk concluderen de studenten dat een combinatie van een fysieke en digitale raadpleging het beste is. "De ene manier is niet beter, dan de andere. Ze zijn allebei waardevol.”

Maar zijn daarmee ook groepen te bereiken die normaal gesproken lastiger te bereiken zijn? Zoals studenten, die het druk hebben met hun studie, werk, sport, vrienden en vrije tijd. Zoek de jongeren op, is het advies van de studenten. Neem het spel mee naar scholen, ga naar sportscholen en festivals. Dan zullen ze ook vaker bereid zijn om de enquête in te vullen. [Tekst gaat verder na de foto]

De studenten zijn voor hun minor community building ook zelf de wijken in gegaan. Daar ondervonden ze aan den lijve dat niet alle doelgroepen goed te bereiken zijn en open staan voor een raadpleging. “We zijn onder andere langs de deuren gegaan, hebben bij supermarkten gestaan en zijn binnengelopen bij buurthuizen. Vooral ouderen praten graag, ondervonden ze.

Jongeren zijn meer afhoudend. “Als ze je niet kennen, zijn ze niet meteen bereid om je van alles te vertellen”, zegt een studente tijdens het rondetafelgesprek. “Maar uiteindelijk, als je hun vertrouwen hebt gewonnen, willen ze best met je praten. En je moet ze op het juiste moment opzoeken. Bijvoorbeeld als ze aan het chillen zijn, tijdens de pauze, na schooltijd en in het weekend. Meelopen met een jongerenwerker werkt ook goed.”

Alle tips van de studenten worden gretig genoteerd op een whiteboard. “Alles wat we ophalen, helpt ons in het uitvoeren van beleid”, zegt Olha Bondarenko van gemeente Eindhoven. [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd