november
2021

Bruis, ruis en stilte in nieuw pand Juridische Hogeschool

De Juridische Hogeschool is verhuisd van de kleine, knusse locatie aan de Meerkoldreef in Tilburg naar de drukke, bruisende campus Stappegoor. Een verschil van dag en nacht. Dat is nog even wennen.

Een strak en modern gebouw, dat is P3 op campus Stappegoor, de nieuwe thuishaven van de Juridische Hogeschool (een samenwerking tussen Avans en Fontys). De losse lokalen en collegezaal hebben plaatsgemaakt voor vijf grote onderwijsruimtes, crowds, en verschillende flexibele werk- en stilteplekken.

In het gebouw wordt gewerkt volgens het bruis, ruis en stilte-concept. Hoe hoger in het gebouw je komt, hoe stiller je moet zijn.

Colleges verleden tijd
De traditionele colleges zijn in P3 verleden tijd en daar is het interieur op aangepast. Het moderne en open gebouw biedt verschillende plekken voor verschillende werkzaamheden. Tim Quispel, docent publiek recht, vindt het een geweldig gebouw, maar heeft ook zo zijn twijfels.

“We zitten nu midden op de campus, er gebeurt van alles en die energie voel je. Bovendien is het een prachtig gebouw geworden met een moderne uitstraling. Heel licht en open.”

Wel vraagt hij zich af of de opleiding met dit nieuwe flexibele concept niet een stap te ver is gegaan. “Is dit gebouw wel toekomstproof? En kunnen we nog een stapje terug doen als dat nodig blijkt te zijn? Ik heb daar mijn twijfels bij.”

Quispel mist net als sommige collega’s de collegezaal en merkt op de leerpleinen meer onrust dan voorheen in de losse lokalen. Ook mist hij een beetje het huiselijke gevoel van de Meerkoldreef.

Kwestie van wennen
“Misschien is dat een kwestie van wennen. We waren op de Meerkoldreef echt uit ons jasje gegroeid en hebben na heel veel overleg voor dit nieuwe concept gekozen. We zijn daarbij zeker niet over een nacht ijs gegaan, dus we moeten het de tijd geven.”

Ook voor onderwijsassistent Noah Prins, die haar studie doorliep aan de Meerkoldreef, is het nog een beetje zoeken in het nieuwe gebouw. “Ik mis wel de gezelligheid van ons oude gebouw aan de Meerkoldreef, maar dit gebouw heeft zeker ook voordelen.”

De vele stilteruimtes op de eerste en tweede verdieping zijn in de ogen van Prins een grote verbetering. “En het gebouw is meer open en veel lichter. Het heeft echt een moderne uitstraling die goed past bij de opleiding.”

Open leerplekken
Studenten die nog les hebben gehad aan de Meerkoldreef zijn vooral positief over de vele extra’s in het nieuwe gebouw. Ook derdejaarsstudent Madelon prijst de goede faciliteiten in P3.

“We hebben rustige leerplekken, samenwerkingsruimtes met presenteerborden en open leerplekken. Vooral die open leerplekken hebben een stimulerende Madelonwerking omdat je omringd wordt door hardwerkende medestudenten.”

Ook de locatie op de campus met restaurant en bioscoop op loopafstand ziet Madelon als een groot voordeel. “Als we even niet met de studie bezig zijn, hoeven we ons in ieder geval niet te vervelen.”

Veel studeerplekken
Vierdejaarsstudent Willie ziet voornamelijk voordelen aan het nieuwe gebouw. “Er zijn veel meer studeerplekken vergeleken met ons oude pand. En er zijn ook veel meer stopcontacten, ook dat is een hele verbetering.”

Van de nieuwe leslokalen is Willie geen groot fan. “De glazen scheidingswand vind ik niet fijn, als iemand langsloopt raak ik snel afgeleid.” Al die zichtlijnen zorgen volgens haar voor onrust. “Dan vond ik de lokalen aan de Meerkoldreef een stuk prettiger.” [Ivo van der Hoeven]

Ewoud Jansen
2021
Je kun voor de onderwijskwaliteit natuurlijk ook veel beter investeren in gebouwen dan in docenten en hun salaris.