Deelvervoer
Sinds een aantal jaar zie je ze op elke straathoek van de meeste (middel)grote steden staan: deelscooters en deelfietsen. Je download een app, registreert je met je naam en rijbewijs en je bent onderweg. Superhandig en snel, maar ook duur, zo blijkt uit een steekproef van Bron.
Je bent in de stad en besluit dat je naar een andere plek verderop in dezelfde stad wilt. De bus duurt te lang, en ook lopen kost te veel tijd. Dus neem je een deelscooter of -fiets. Vooral als je van elke aanbieder een app hebt gedownload, staat er altijd wel een in de buurt. Bron test voor deze review deelscooters en deelfietsen van Felyx, Check, Go Sharing, Tier en de OV-fiets.
Het aanbod elektrische scooters en fietsen varieert per stad. Wat opvalt, is dat de meeste exemplaren behoorlijk gaar zijn. Tijdens de tweede rit op een Tier-fiets zakt het zadel steeds naar beneden. En van de eerste Go-fiets is de accu kapot. De tweede werkt beter, maar de fiets is zwaar en onhandig.
De Tier-fietsen zijn lichter en voorzien van een gps-houder waarmee je je telefoon kunt opladen. Het mandje is echter minder diep dan die van Go Sharing, waardoor je tas elk moment gelanceerd kan worden. Alle fietsen rijden zo’n 25 km/u, net zoals de deelscooters. Check heeft ook e-scooters die 50 km/u rijden, die zijn wat duurder en je mag er alleen mee op de rijbaan rijden. Elke scooter is uitgerust met twee helmen en haarnetjes.
Zowel bij Go Sharing als Check lukt het eenmalig niet meteen om de helmkoffer te sluiten waardoor de minuten blijven doortikken en de kosten oplopen. De kosten zijn sowieso niet mis: voor een paar minuten rijden ben je ruim twee euro kwijt. De meeste aanbieders rekenen een starttarief. De rijkosten per aanbieder lopen niet veel uiteen, en ook tussen scooters en fietsen is er niet veel verschil.
Nadeel is dat je de scooters en fietsen binnen bepaalde zones moet parkeren. Dat is vaak niet de plek waar je moet zijn, waardoor je alsnog een stuk moet lopen. Dat is dan weer een voordeel van de OV-fiets: je leent er een voor 24 uur op het station en mag hem overal parkeren. Daarvoor betaal je slechts 4,45 euro. Ze vertonen bovendien nauwelijks gebreken. Enige nadeel is dat ze heel populair zijn en daarom niet altijd beschikbaar zijn.
Cijfer: 7 – Deelvervoer is duur, de fietsen en scooters mankeren regelmatig iets. Je bent wel snel op je bestemming en vindt ze op vrijwel elke straathoek, maar je mag ze niet overal parkeren. De OV-fiets is goedkoper en beter onderhouden. Je kunt ze bovendien overal parkeren, maar je moet er wel een OV-kaart voor hebben en het geluk dat er een fiets beschikbaar is. Voordeel van de fietsen is dat je geen helm nodig hebt. [Marieke Verbiesen]