COLUMN, Rens van der Vorst,
januari
2024

Botte eikels en liefdevolle vakidioten

Jubilaris Van der VorstStel je voor.

Opleiding één heeft fantastische digitale technologie. De WiFi vliegt, data ondersteunen de student, de privacy is gegarandeerd, er is VR, sensoren, en overal AI-assistenten. De docenten zijn ongeïnteresseerde, uitgebluste, botte eikels.

Opleiding twee heeft IT die zuigt. De WiFi kruipt, je blijft inloggen, systemen zijn brak en het meest kunstmatig intelligente apparaat is de koffiemachine. De koffie is niet te zuipen. De docenten zijn gepassioneerde, betrokken, liefdevolle vakidioten.

Welke opleiding kiest u? De tweede, toch? Onderwijs is mensenwerk. Goed onderwijs begint en eindigt met de kwaliteit van docenten. Ook in 2024. Ook in tijden van dataficering, AI en exponentiële digitale groei.

Dat is fijn om te constateren. Zo belangrijk is digitale technologie dus niet. Sterker nog, het probleem is dat de meeste digitale technologie docenten juist tegenwerkt. Online colleges, bijvoorbeeld. De docent doet een kostuum aan, poetst zijn slides op en praat tegen een halfvolle zaal. De student kijkt het later terug in bed. In pyjama. Op anderhalve snelheid. Nice!

Of administratieve systemen die vragen om aandacht. WhatsApp- of Teamsberichten die maar binnenstromen. Aandachtsslurpende smartphones waarmee geconcurreerd moet worden. Zielloze ChatGPT-drek, die gelezen moet worden.

Je zou bijna zeggen dat al die ongeïnteresseerde, uitgebluste, botte eikels juist het product zijn van onderwijstechnologie. Hoe geavanceerder de technologie, hoe slechter de docent. Maar, dat klopt niet. Daarvoor hoef ik alleen maar terug te denken aan mijn oude leraar Engels. Meneer Tahey. Die las voor uit vergeelde boeken en stond voor een stoffig krijtbord.

En dat was ook een lul.

Rens van der Vorst is technofilosoof, werkt bij Fontys hogescholen ICT en Engineering en is auteur van diverse boeken, waaronder Digitale Gremlins. Dit is zijn jubileumcolumn voor Bron: aflevering 250. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef en hier het interview dat Bron deze week hield met het feestvarken.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

F. Maas
2024
hahaha! Leuk maar ook leerzaam. Nu maar hopen dat er ons docentenenige discussie over de mogelijke interpretaties van deze kolom komt.

En over Harvard, toch een enigszins gerespecteerd instituut: https://people.math.harvard.edu/~knill/pedagogy/blackboards/index.html

F. Maas
2024
Tja, sorry voor de vele tikfouten: het nieuwe Office 365 dat mij nieuw is...
Bart Titulaer
2024
Dank je Rens! voor je talloze blogs als bijna einde van de week en het aanzetten tot nadenken!