oktober

Boete na ongeval student circusopleiding onterecht: Fontys hoeft niet te betalen

Fontys hoeft de boete van 27.000 euro na een ongeval met een student van de circusopleiding niet te betalen. Dat bepaalde de Raad van State woensdag.

In 2017 raakte een student van de Circus and Performance Art gewond tijdens een examen. De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vond dat Fontys de student onvoldoende had beschermd tegen valgevaar en legde de hogescholen een boete van 27.000 euro op. Gisteren besloot de Raad van State dat Fontys de boete niet hoeft te betalen.

Valmat
De student viel in 2017 tijdens een banddoek-act van zo’n vijf à zes meter hoogte op de grond. Ze raakte de valmat die onder haar lag nog net met haar voeten, maar kwam uiteindelijk naast de mat terecht. Vanwege verwondingen aan haar knie, kaak en gebit werd ze opgenomen in het ziekenhuis.

Fontys had meer moeten doen om het ongeval te voorkomen, vond staatssecretaris Van Ark. Hij legde de hogeschool een boete op van John van Riemsdijk27.000 euro. Fontys was het daar niet mee eens en stapte naar de rechter. Die besloot in maart 2020 dat de boete inderdaad onterecht was en achtte het letsel ‘het gevolg van een ongelukkige samenloop van omstandigheden’.

De staatssecretaris besloot daarop in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak, maar ook de Raad van State vindt dat Fontys genoeg heeft gedaan om het ongeval te voorkomen.

Blij met bevestiging
Opleidingsleider John van Riemsdijk is blij met de uitspraak. “Vooral met de bevestiging dat ons veiligheidsbeleid op orde is. Dat wisten we al wel, maar dat het nu officieel wordt onderschreven door de arbeidsinspectie is natuurlijk fijn.”

Bij de opleiding zijn ze elke dag bezig met veiligheid, vertelt Van Riemsdijk. Materialen worden wekelijks gecheckt, maar ook het beleid wordt elk jaar geëvalueerd. Apparatuur, nieuwe ontwikkelingen, begeleiding en procedures worden daarbij onder de loep genomen.

Risicoberoep
Het blijft een risicoberoep, zegt de opleidingsleider. De opleiding probeert de risico’s echter zoveel mogelijk te beperken. “Studenten leren bij ons zó veilig te werken, dat er meer risico is dat ze zich verstappen dan dat er wat in de lucht gebeurt.”

Van Riemsdijk is overtuigd van de vooraanstaande rol die de circusopleiding in Europa heeft op onder andere het gebied van veiligheid. Zorgen over uitspraak van de Raad van State heeft hij daarom niet echt gehad. “Je weet natuurlijk nooit voor welke verrassingen je nog komt te staan als het gaat om formele wetgeving, maar we hadden een sluitend verhaal.” [Leoni Andriessen]