Tilburg,
april

‘Baankansen waren miniem, maar studie paste bij jou’

Ouders willen meer betrokken zijn bij de studie en het studiekeuzeproces van hun kinderen, blijkt uit onderzoek. Acht jaar geleden koos ik voor de opleiding Journalistiek in Tilburg, na meeloopdagen, open dagen en veel gesprekken met mijn vader. Ook al was hij niet enthousiast over de studie, hij zou niets anders geadviseerd hebben.

Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat de belangrijkste redenen voor ouders om voor een instelling te kiezen de kwaliteit van die instelling is, hoe goed het er georganiseerd is en de persoonlijke benadering.

Dat was ook bij mijn vader zo. “De opleiding in Tilburg was kleiner in vergelijking met andere scholen en tijdens de open dag zagen we dat het daar erg persoonlijk was. Dat vond ik als ouder heel prettig, ook al was ik niet kapot van de opleiding journalistiek.”

Hij stimuleerde me toch om voor de opleiding Foto: Charlotte Gripsin Tilburg te gaan, maar niet per se voor de studie. “De baankansen waren miniem, maar ik dacht: ‘dit past perfect bij mijn dochter’. Ik zou je een opleiding nooit afraden of je dwingen tot iets. Ik heb alleen geadviseerd en de keuze aan jou gelaten.”

Naar je zin hebben
Uit onderzoek blijkt dat de keuze voor de studie bij ouders vooral gaat om passie, het naar de zin hebben en het toekomstperspectief. Bij wat ouders achteraf anders hadden willen doen, zitten ze op één lijn: ze hadden meer betrokken willen zijn, meer open dagen willen bezoeken en eerder willen aansturen op een vroegere start van het oriëntatieproces.

De meeste studenten beginnen in het voorlaatste jaar, blijkt uit het rapport. Dat was bij mij anders. “Ik heb in groep acht al eens tegen jou gezegd dat je later moest gaan schrijven. En dat je een beroepskeuzetest zou moeten doen om dit te bevestigen. Dus ik zou wel zeggen dat we op tijd begonnen zijn met oriënteren.”

Zelf uitzoeken
Van alle ondervraagde ouders zegt een derde volledig betrokken te zijn en tweederde enigszins. Maar 7 procent zegt dat zijn kind alles zelf uitzoekt. Rutger van Berkel hoort bij die 7 procent. Hij studeert International Marketing and Management in Tilburg en kwam zelf met het idee om deze studie te gaan doen.

“Ik was altijd al geïnteresseerd in het marketinggedeelte van een onderneming. En mijn ouders vonden dat ook goed bij mij passen. Ik had de keuze Foto: Charlotte Gripsom naar Eindhoven of Tilburg te gaan, maar heb uiteindelijk zelf voor de studie in Tilburg gekozen.” Zijn ouders gingen niet mee naar open dagen of studiedagen.

Goed oriënteren
De ouders van Ceciel Hirdes waren wel volledig betrokken. Zij studeerde Journalistiek en vooral haar moeder heeft zich bemoeid met het studiekeuzeproces. “Mijn ouders vonden dat ik me goed moest oriënteren en gingen dus ook alle open dagen van grote scholen met me af.”

Ceciel wist zelf eigenlijk nog niet wat en waar ze wilde gaan studeren. “Mijn moeder spoorde me echt aan om meeloopdagen te gaan doen, dus ben ik door haar bij veel verschillende opleidingen gaan kijken. Uiteindelijk zei ze wel: je moet gaan doen wat jij leuk vindt.”

Dat zei mijn vader ook tegen mij en achteraf heeft hij daar geen seconde spijt van. “Op een andere opleiding was je waarschijnlijk niet geslaagd en niet gelukkig geworden, want deze studie paste echt perfect bij je. En uiteindelijk is dat tóch het belangrijkste.”  Zelf heb ik ook nooit spijt gehad. [Jacky Eickes]