AI is nu vooral ah: ad hoc
Laatst sprak ik een collega die met een actueel dilemma kwam. Ze hadden voor een vak een toets waarvan de leeruitkomsten het opstellen van een schrijfopdracht vereiste.
Vroeger gaf je zo'n opdracht aan de studenten, waarna ze naar huis werden gestuurd om eraan te werken. Sommigen lieten de opdracht door hun ouders, neven of nichten maken. Anderen kopieerden en herschreven teksten in hun eigen bewoordingen, terwijl weer anderen de taak geheel zelfstandig volbrachten.
Vanwege de risico’s op gebruik van GAI en het korte tijdsbestek waarbinnen de toets moest plaatsvinden, de opdracht moest binnen twee weken worden volbracht, besloot de school alle studenten on-campus de schrijfopdracht te laten maken.
Dit betekende dat ze op de een of andere manier honderden computers - die alleen als tekstverwerker kunnen worden gebruikt - moest regelen, ruimte beschikbaar moest stellen en de studenten moest inplannen. Ook het inplannen van surveillanten was noodzakelijk.
Paniekvoetbal. Maar hoe pakken we dit aan in het volgende semester? Gaan we het opnieuw op deze manier uitvoeren? Collega gaf aan dat ze momenteel nog geen antwoord hebben op deze vraag.
Nu benader ik een cruciaal onderwerp, dat in feite de kernboodschap van mijn blog vormt. Zolang het management, het bestuur of de directie van een opleiding zich niet bewust is van de impact van AI op onze dagelijkse bezigheden, of dit geen prioriteit geeft, zal er steeds ad-hoc gereageerd worden.
Docenten moeten de tijd en middelen krijgen om zich te verdiepen in AI en hun opleiding AI-bestendig te maken. Hoewel docenten hierin zelf initiatief kunnen nemen, ligt de primaire verantwoordelijkheid bij de leidinggevenden. Zij moeten de docenten voorzien van de nodige kennis, middelen en, nogmaals, tijd om toekomstige semesters soepel te laten verlopen.
Ik hoop dat bestuurders die dit lezen dit onderwerp hoog op hun agenda plaatsen. En niet alleen om erover te discussiëren, maar vooral om concrete stappen te ondernemen.
Erdinç Saçan geeft les aan Fontys Hogeschool ICT en is enthousiast over heel veel dingen, waaronder AI, hackathons en uitlegvideo's op YouTube. Lees hier zijn eerdere columns voor Bron.
Je oproep is dan ook absoluut terecht. Ik mis wel de expliciete verwijzing naar de onderwijskundigen. Hun rol is wellicht belangrijker dan die van docenten, niet?
Helaas ligt de focus nu op de 'plotselinge' zorgen over AI die voor studenten schoolopdrachten kan maken, en is er weinig aandacht voor de problemen waar we over 5-10 jaar tegenaan gaan lopen. Automatische spellingscontrole staat tot ChatGPT, als ChatGPT staat '???'.
Maar hoe kan iemand voorbereid zijn op '???', als diegene nog niet eens snapt wat de impact is van ChatGPT?
Bij het team ce: studiedag over AI, boekenleesclub (en zelf doen) over Chatgpt!
Actie dus!