Tilburg,

14 studenten Nederlands schrijven roman

Een roman schrijven - de stille droom van velen. Veertien studenten aan Fontys Lerarenopleiding Nederlands in Tilburg deden het. Het resultaat: Lange Halen, oftewel het veelbewogen levensverhaal van ene Twan van Maastricht. “We vonden dat onze hoofdpersoon uit Limburg moest komen. Deze naam laat dan weinig aan de verbeelding over.”

door Frank van den Nieuwenhuijzen
Hoe ontstond het idee voor het boek? Rosalie de Kooning, één van de auteurs: “Onze docent Bas Jongenelen wilde bij het vak Beargumenteerd Schrijven eens echt de creatieve kant op. Hij stelde voor om bij wijze van experiment groepsgewijs een roman te schrijven.” Vooraf werden een paar spelregels opgesteld: context, hoofdpersoon en vorm (een fictieve biografie). Vervolgens ging iedere student los met een eigen hoofdstuk. Rosalie: “Zo ontstond een druk onderling mailverkeer. Maar in de lessen en daarbuiten konden we de rode draad goed blijven volgen.”

Het strand(t)
Het leven van hoofdpersoon Twan is op zijn zachtst gezegd groots en meeslepend. Een opmerkelijke ‘geboortenis’, allergische zussen, een niet-alledaagse afspraak bij de logopedist - getuige de achterflap van het boek krijgt de held het flink voor de kiezen. Rosalie: “Bas Jongenelen zette de verschillende hoofdstukken uit op kaartjes. Dat moest voor samenhang zorgen.”

Zelf kreeg ze een kaartje met daarop: ‘Het Strand’. “Mooi, en in mijn hoofdstuk komt ook zeker een stukje strand voor. Maar eigenlijk dacht ik vooral aan een relatie-einde: het strandt, dus…” De auteur maakte zich er niet zo maar vanaf: voor de realistische beschrijving van een strandpaviljoen reed ze speciaal naar zee. “Trouwens, mijn verhaal over een verbroken relatie is niet autobiografisch, mocht iemand dat misschien denken.”

Levensecht
Hoe zou Rosalie de roman typeren? “Het is denk ik een bijzonder boek, mede door de gevolgde werkwijze. Wat mij aanspreekt, is dat de hoofdpersoon op het oog een perfect leventje leidt. Maar onderhuids broeit er van alles.”

De vijftien verschillende auteurs ‒ naast de studenten schreef ook docent Bas Jongenelen mee ‒ geven het boek een sterk gemêleerd karakter. “Dat laatste zorgt waarschijnlijk voor open eindjes. Een lezer kan er dus ook zelf het nodige inleggen. Ik geloof echt dat dit boek mensen aan het denken zet.”

Eén zo’n open eindje is misschien dat de ‘fictieve’ hoofdpersoon echt bestaat. Een paar muisklikken en je belandt op het LinkedIn-profiel van Twan van Maastricht, tweedejaars computer science-student aan Avans Hogeschool in Breda. “O jee, echt?”, lacht Rosalie. “Dat wist ik niet… Nou, laten we het er maar op houden dat we alvast één supernieuwsgierige lezer hebben.”

‘Lange Halen’ verschijnt bij on demand-uitgeverij Bravenewbooks.nl. Vanaf volgende week is het verkrijgbaar bij Bol.com en in de boekhandel. Jaelle van Maastricht is het pseudoniem van de schrijvers.