november

Wil Michels: ‘Houd van je studenten en ze worden fan’

In het boek Fanstrategie, geschreven door Fontys-docent Wil Michels met input van studenten, legt de docent Communicatie uit waarom het belangrijk is dat mensen fan worden van een merk. Geldt dat eigenlijk ook voor een hogeschool?

Wil Michels is al 38 jaar docent bij de opleiding Communicatie bij Fontys. Hij geeft workshops, webinars en gastlessen over communicatiestrategie. Ook is hij docent communicatie op de Universiteit van Antwerpen en bij opleidingsinstituut NCOI.

Zijn eerdere boek over communicatiestrategie Wil Michelswordt door heel Nederland gebruikt als leerboek. Fanstrategie - dat net uit is - is dus niet zijn eerste boek, maar het gaat wel over zijn favoriete onderwerp. “Ik ben al jaren fan van de fanstrategie.”

Ambassadeurs
Fanstrategie betekent dat merken en bedrijven van hun klanten 'fans' moeten willen maken. Want fans zij loyaal aan een merk en daarmee ook de ambassadeur ervan.

En dat geldt volgens Michels ook voor een hogeschool. “Ik heb een aantal jaren geleden de Fontys-fanclub opgericht. Iedereen vond mij toen gek, maar het is niet gek. Als je als organisatie fans hebt, dan kom je een heel eind.”

Fan van onderwijs
Fontys heeft volgens Michels meer fans nodig. “De docenten van Fontys zijn wel fan van onderwijs, maar niet zozeer van Fontys zelf. Als ik lezingen geef, dan vraag ik: ‘Wie is er fan van de opleiding?’, dan gaan veel handjes omhoog.”

“Vraag ik: ‘Wie er fan is van Fontys zelf’, dan blijven de handen omlaag. Vraag ik dit bij een bedrijf -bijvoorbeeld Coolblue - dan zie je dat bijna iedereen fan is van het merk.”

Identificeren
Hoe komt dat? Volgens Michels zijn daar verschillende redenen voor. Zo vindt hij dat Fontys het merk niet goed neerzet. “Het is wel verbeterd de afgelopen jaren, maar je komt er niet met alleen de woorden Denk Groter en een gigantisch potlood ergens neerleggen.”

“Je moet ervoor zorgen dat de studenten zich identificeren met je. Dat je een duidelijke strategie hebt en die heeft Fontys vooralsnog niet.”

Mist emotie
Fontys mag zich ook meer laten zien, vindt hij. “Hogeschool ICT heeft drie keer de kwalificatie excellent gekregen van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie: in 2012, 2018 en 2019. FHICT wordt beschouwd als een internationaal voorbeeld wat betreft ICT-onderwijs. Maar bijna niemand weet dat.”

Uit de strategie van Michels blijkt dat je dit soort dingen moet laten zien en delen. “Dat doet Fontys echt veel te weinig. Mensen houden van sterke merken. En medewerkers willen trots zijn dat ze deel uitmaken van dat merk.”

Hou van je studenten
Ook studenten zijn geen ‘fan van Fontys’, volgens de communicatie-expert. Maar daar kunnen docenten wel iets aan doen.

“Een tip voor docenten om studenten fan te laten worden is om echt van hen te houden. En dat je dat ook uitspreekt. Nu klinkt ‘houden van’ heel extreem, maar ik bedoel ermee dat je ze persoonlijke aandacht geeft.”

Hier komen de fans
“Ik zeg zelf wel écht tegen mijn studenten: ik hou van jullie. Dan lachen ze vaak, maar het is wel zo. Je hebt die emotionele band nodig om fans te maken van je studenten. Wanneer mijn studenten de klas binnenkomen zeg ik ook: ‘hier komen de fans’ en zij juichen dan. Dat is een super begin van iedere les. En ik ben natuurlijk andersom ook fan van mijn studenten.”

“Ik heb dit boek geschreven met input van twee vierdejaarsstudenten Communicatie. Die heb ik overigens zelf gekozen. De meest dwarse leerlingen zijn de leukste, omdat hun kijk op zaken heel anders is en ik daardoor ga je nadenken over bepaalde onderwerpen.” [Jacky Eikes]