september
2022

Weer uitstel voor nieuw onderkomen Journalistiek

Het hing al in de lucht en helaas is het nu ook een feit: Fontys Journalistiek blijft voorlopig gehuisvest op het oude stekje aan de Professor Gimbrèrelaan. De oplevering van het nieuwe onderkomen, het Mindlabs-gebouw in de Spoorzone, is uitgesteld tot Kerstmis.

Het is de zoveelste vertraging in de oplevering van het vooraf veelgeprezen gebouw dat hèt mediacluster van Brabant moet worden. Fontys is samen met de gemeente Tilburg eigenaar van het pand, dat ook DPG Media (uitgever van o.a. Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad), uitgeverij Zwijssen, Tilburg University, ROC en een aantal startups moet gaan huisvesten.

Bouwbedrijf Ballast Nedam en BINX Smartility, samen verantwoordelijk voor de bouw, stellen dat schaarste aan materiaal en een tekort aan personeel de oorzaak is van de vertraging. Achter de schermen woedt echter al enige tijd een juridische strijd tussen opdrachtgevers en bouwers over de telkens weer niet nagekomen afspraken over de oplevering.

Twee jaar te laat
Gerrie Zwartjes“Balen….”, reageert Gerrie Zwartjes, directeur van Fontys Journalistiek. “Het is gewoon heel jammer. We hadden er volgens de oorspronkelijke planning twee jaar eerder kunnen zitten dan nu het geval is."

"En dan moeten we nog maar afwachten of de nieuwe opleverdatum, in week 51, gehaald wordt. Dan zijn we er overigens nog niet. Want onze ruimtes in dat gebouw moeten dan eerst nog worden ingericht.”

Haar hogeschool is juist dit studiejaar begonnen met een compleet nieuw curriculum. “Daar waren we uiteraard graag mee begonnen in ons nieuwe gebouw. Ook vanwege de locatie: het was fijn geweest om te beginnen op een plek die midden in de samenleving zit, waar alles wat dichterbij is. Echt een gemiste kans."

Studio's
Doorgaan op de bestaande locatie lukt nog wel, zegt Zwartjes. “Maar ik maak me wel zorgen over onze studio's. Het zijn oude studio's waarin de afgelopen twee jaar niet meer is geïnvesteerd. Dat kan echt een probleem worden. De vraag is of al dat materiaal het nog een jaar volhoudt.”

Het nog in aanbouw zijnde Mindlabs-gebouwDe zorgen betreffen vooral de producties die de ouderejaars in die studio's moeten gaan maken. Voor de nieuwe studenten, en het lijkt er op dat er behoorlijk wat meer eerstejaars zijn dan in 2021, is een alternatief gevonden. “Zij zijn normaal gesproken aan het begin van het studiejaar de eerste gebruikers van de studio's. Nu hebben we een afspraak met Omroep Brabant dat die studenten voor hun eerste kennismaking met studiomateriaal daar terecht kunnen.”

De verhuizing van de journalistieke opleidingen staat nu vooralsnog zo gepland dat het tweede semester in het nieuwe Mindlabs kan beginnen. Dat is in februari 2023. “Maar dat is mijn hoop, het is geen zekerheid."

Achterdocht
"Hoe de medewerkers er naar kijken? Door uitstel op uitstel is er inmiddels wel achterdocht als er weer een nieuwe datum wordt beloofd. Toen ik voor de zomer zei dat we tegen de herfstvakantie gingen verhuizen, werd er al gevraagd of ik toch zeker wist dat het niet de kerstvakantie zou zijn. Dat zegt genoeg. Voor de meesten van ons is het nu inderdaad een kwestie van: eerst zien, dan geloven.” [Jan Ligthart]

Goijaart van Dijk
2022
Er is niet alleen achterdocht bij de medewerkers. De meesten kijken er écht naar uit om in een mooi, nieuw gebouw te gaan werken. Het huidige gebouw voldeed al langer niet meer, maar de sleet begint er nu stevig in te komen. Er wordt, begrijpelijk, nog maar weinig geïnvesteerd in onderhoud en vervanging van de facilteiten en inrichting. Hier en daar gaan dingen kapot en die blijven dan ook gewoon kapot. Naast die fysieke slijtage van het gebouw, zijn we ook mentaal aan slijten: We zijn wel klaar met het oude gebouw, zeker na een rondleiding door het nieuwe gebouw. We hebben gezien hoe mooi het gaat worden.
De heerlijke aanwezigheid van grote aantallen studenten en collega's laat ons gebouw nog één keer opleven, maar we weten dat het de laatste stuiptrekking is. Zo'n stuiptrekking moet niet te lang duren want anders wordt het een pijnlijke kramp.