februari

'TomTom zou best eens boos mogen worden'

Benieuwd naar de steeds grotere rol die technologie en met name robots in onze toekomst spelen? Dan biedt het symposium ICT In Practice van Fontys Hogeschool ICT komende vrijdag een interessant inkijkje in deze ontwikkelingen. En die gaan hard.

Studenten, docenten en lectoren van FHICT presenteren dan in gebouw Strijp TQ in Eindhoven resultaten van hun praktijkgerichte onderzoeken waaraan zij, al dan niet samen met het bedrijfsleven hebben gewerkt. Een expositie met project- en productdemonstraties vormt het hart van het evenement.

Mark de GraafHet symposium markeert in de beleving van Mark de Graaf, lector Interaction Design van FHICT en dagvoorzitter, een mijlpaal in de overgang van het instituut naar een kenniscentrum. Toen hij vijf jaar geleden begon in deze functie, was de verbinding tussen onderwijs en onderzoek volgens hem nog dun. Docenten namen slechts in geringe mate deel aan onderzoek.

“We laten nu zien dat een kennisinstelling niet een school is met daarnaast een onderzoeksgebouw en het werkveld. Onderwijs, onderzoek en samenwerkingspartners zitten nu, soms letterlijk, aan dezelfde tafel in het Fontys ICT InnovationLabs op Strijp TQ.” Tijdens deze derde ICT In Practice is er veel aandacht voor de projecten van ouderejaarsstudenten.

Opdracht aan Europa
In Bots We Trust, is het prikkelende thema dat De Graaf aan het symposium heeft gekoppeld. Tenslotte weten we allemaal dat Google zoekopdrachten gebruikt om ons profiel in kaart te brengen.

In zijn ogen is het tegelijk een cruciaal vraagstuk als wel een onderliggende opdracht aan met name Europa. “Wij moeten vermijden dat we alleen tussen Amerikaanse en Chinese technologie kunnen kiezen. Google wil gewoon geld verdienen en in China is het een Big Brother die de machthebbers moet ondersteunen.”

Mark de Graaf tijdens een openbaar college in Strijp TQ; een van de manieren van FHICT om als kenniscentrum naar buiten te treden. Europa is volgens De Graaf het continent dat zich het hardst maakt voor zaken als privacy, mensenrechten en ethiek. Professor Emile Aarts van Tilburg University zal vrijdag in zijn betoog Artificial Intelligence: A Call To Action ook een soort oproep doen om hier vanuit Nederland werk van te maken. “Anders zijn we over tien jaar aan de goden overgeleverd”, vreest de Fontys-lector.

In De Graafs vakgebied Interaction Design gaat het er enerzijds om mensen te leren omgaan met technologisch complexe systemen. Én anderzijds om technologie menselijker te maken. Dat aspect komt terug in de lezing die de lector vrijdag zelf verzorgt: Why Bots Need Emotions. “Emoties zijn essentieel in een communicatieproces. Je kunt er namelijk uit opmaken wat mensen wel en niet belangrijk vinden.”

Zelf gebruikt De Graaf graag het voorbeeld van navigatiesysteem TomTom. “Dat blijft eindeloos geduldig, terwijl het misschien goed zou zijn als-ie boos wordt zodra je een dijk af dreigt te rijden. ‘Omdraaien, NU!’.”

Robots gaan ons volgens de lector ook helpen bij het vervullen van de wens om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. “Ze mogen mij onder de douche zetten en me eraan herinneren dat ik mijn medicijnen moet nemen. Maar het zou ook fijn zijn als robots aan mij kunnen zien hoe het met me gaat. En daar vervolgens actie op ondernemen.”

Aanmelden
De Graaf verwacht vrijdag zeker 500 aanwezigen. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via deze link. Het volledige programma vinden zij hier. [Tim Durlinger]