januari

Toch uitzondering avondklok bij tentamens

De avondklok gaat door en start zaterdag. In tegenstelling tot wat eerder werd gezegd, komt er echter wél een uitzondering voor studenten die tentamens moeten volgen en daardoor later dan 21.00 over straat gaan.

Tijdens het debat vandaag in de Tweede Kamer over de avondklok heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid toegezegd dat voor het maken van (praktijk) examens en tentamens op locaties van het mbo en hoger onderwijs toch een uitzondering wordt gemaakt op de avondklok.

Verschillende studenten- en onderwijsorganisaties deden hiervoor gisteren een oproep. Het is nog niet duidelijk of de uitzondering ook geldt voor praktijkonderwijs.

Wanneer een student door een examen of tentamen na de avondklok moet reizen krijgt hij daarvoor dus een vrijstelling. Hij moet wel een eigen verklaring bij zich hebben en een verklaring van de onderwijsinstelling.

Medewerkers Fontys
Ook voor medewerkers die door de aard van hun beroep, functie en rol na 21.00 uur op straat moeten, zijn uitgezonderd, meldt het crisisteam van Fontys vanavond. Dit geldt bijvoorbeeld voor bepaalde medewerkers van  de facilitaire of it-dienst.

Fontys-directeuren kunnen zelf beslissen welke medewerker vanwege de aard van zijn functie en rol een vrijstellingsverklaring dient te ontvangen om na 21.00 uur op straat te mogen zijn.

Gebouwen
Fontys heeft ook besloten dat de onderwijsactiviteiten stoppen om 19.00 uur, twee uur voor de avondklok begint. Zo kunnen studenten en medewerkers tijdig thuis zijn. Uitzondering hierop zijn toetsen, waarvoor zoals eerder genoemd de landelijke uitzondering geldt. De Fontys-panden gaan in ieder geval uiterlijk om 21:00 uur dicht (tenzij er op dat moment een toets plaatsvindt).

De avondklok gaat zaterdag in en geldt tot en met 9 februari van negen uur 's avonds tot half vijf 's ochtends. Lees hier ook hoe studenten over de avondklok denken. [Petra Merkx]