Tilburg,
januari

Avondklok? 'Ik heb een piano nodig voor mijn studie'

Ook al daalt het aantal coronabesmettingen, de avondklok lijkt er nu toch te gaan komen. Dit heeft grote invloed op het normale leven van studenten, klinkt het op de Fontys-campussen in Tilburg.

NathanOm de Britse variant van het coronavirus een stap voor te blijven, is volgens de regering het instellen van een avondklok onvermijdelijk. “Die gaat voor mij alles veranderen”, zegt Nathan, student bij Circus and Performance Arts.

“Door mijn opleiding, waar ik elke dag tot een uur of zeven mee bezig ben bij Fontys, heb ik amper tijd om boodschappen te doen. De avondklok zal het voor mij heel lastig maken om überhaupt te functioneren naast mijn opleiding. We mogen al niet meer na school oefenen door corona, dus deze maatregel hakt er nog harder in.”

SanderEffectief middel
“Ik merk dat de besmettingen in elke leeftijdscategorie dalen, behalve in die van 20 tot 25 jaar“, vertelt Sander, student Commerciële Economie. “Ik denk dat, als we ook dit cijfer omlaag willen halen, een avondklok een van de effectieve middelen is. In mijn omgeving gaan verschillende studenten nog te veel naar feestjes.”

“Voor mij is het grootste probleem met de avondklok dat ik niet tot laat in de avond kan studeren”, zegt Lance, student Zang aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten. “Voor mijn studie heb ik een piano nodig en die heb ik thuis niet. Ook het repeteren gaat een stuk lastiger worden, want dit is digitaal bijna niet te doen.”

LanceHet skeeleren, dat Lance buiten studietijd graag mag doen, kan dan in de avonduren ook niet meer. Hij heeft het gevoel dat een avondklok niet per se nodig is: “Maar als je naar de lockdowns in andere landen kijkt, dan hebben wij niets te klagen.”

Veel commentaar
“Ik denk dat de avondklok voor mij, als ICT-student, geen groot verschil maakt”, vertelt Stefan. “We zitten nu toch al thuis en kunnen amper iets doen. Alleen voor mijn werk bij een banketbakker kan het vervelend zijn dat ik op tijd naar huis moet.”

StefanStefan vraagt zich af of er genoeg begrip zal zijn voor de avondklok. “Onze vrijheid wordt er nog meer door beperkt, waar ik veel commentaar op verwacht. Ook denk ik niet dat mensen zich er veel van aantrekken. De politie heeft geen personeel in overvloed, dus die kan toch niet alles controleren. Zelf heb ik er trouwens geen probleem mee.”

Onderzoek onder studenten
Gezien de reacties zal de avondklok dus weinig goeds doen aan de gemoedstoestand van studenten, en die was al niet om over naar huis te schrijven. Een derde van de studenten geeft zijn of haar leven op het moment een zware onvoldoende.

Dit blijkt uit een onderzoek door studenten in samenwerking met het Interstedelijk Studenten Overleg. Zij hebben hiervoor ruim 7500 medestudenten gesproken. De coronacrisis en de maatregelen die hierbij horen, heeft dat bedrukte gevoel in de hand gewerkt. Onder studenten bestaat overigens wel een grote bereidheid om de coronaregels te volgen, leert het onderzoek. [Bram Keeris/Jacky Eickes]