januari

Techniekstudent zit in Brainport-regio met neus in de boter

Brainport vraagt investering van 170 miljoen

Wat heeft Fontys en de Fontys-student eraan als het ministerie van Economische Zaken ‘regiobudget’ toekent aan de Brainport-regio? Het gaat om 170 miljoen euro. Ella Hueting, directeur Fontys Engineering en Automotive, vindt dat in geen andere regio in Nederland onderwijs en industrie zo dicht op elkaar zitten als in Oost-Brabant. “De kracht van deze regio wordt ook in Den Haag steeds meer erkend.”

Wat merkt de techniekstudent van ‘Brainport’?
“Ons onderwijs is helemaal verweven met bedrijven in deze regio. De eerste twee jaar zijn onze studenten vooral bezig met basiskennis, zoals wiskunde en natuurkunde. Daarna gaan ze meteen samen met bedrijven onderzoek doen, in de praktijk. Nergens anders in Nederland kan dit zo goed als in deze regio, met bedrijven als ASML, Philips en VDL om de hoek. Onze studenten hebben daardoor ook een grotere baankans dan elders.”

Van die 170 miljoen, wil Fontys 4 miljoen euro. Niet echt veel toch?
“Wij vroegen om 20 miljoen, voor het opzetten van labs waarin studenten en bedrijven kunnen samenwerken. Dat doen ze nu ook al, onder meer in ons Objexlab met 3D-printers, hier op de campus. Maar in de nieuwe labs kan dat groter worden aangepakt en kunnen we samen met bedrijven betere machines neerzetten. Het gaat onder meer om de Brainport Industries Campus (BIC) die nu in aanbouw is, vlakbij het vliegveld in Eindhoven. Daar gaan we een roboticalab, sensorenlab en het 3D-printlab vestigen.

In die 20 miljoen zat ook de voorfinanciering van ons doel om de uitstroom van techniekstudenten te verdubbelen in 2025. Voor nieuwe studenten krijg je namelijk pas na twee jaar de financiering. De Brainport-regio vindt dat we die tijd zelf financieel moeten overbruggen. Ook wat andere zaken, zoals de huur van de labs, moet Fontys zelf betalen. Als het doorgaat, krijgen we alleen geld voor de verhuizing en de inrichting van de labs. Dat is natuurlijk jammer. Het hoger beroepsonderwijs is enorm belangrijk voor deze regio. Hbo-ingenieurs zijn het meest gevraagd, meer dan wo-ingenieurs.”

Of er echt 170 miljoen komt, is ook nog de vraag. Wat dan?
“Alles gaat gewoon door, maar langzamer, minder groot misschien. Ik heb de indruk dat we wel steeds meer op de agenda staan, in Den Haag. Ze kunnen er niet omheen dat de regio Eindhoven de groeimotor is van Nederland. Maar om die positie te handhaven, zijn investeringen nodig. Onder meer in de voorzieningen in de stad, zodat grote bedrijven zich hier graag willen vestigen omdat expats hier willen wonen.

Ikzelf vind dat deze regio het enorm goed doet. De overheden zijn heel actief, ook in steden als Helmond, die onze Automotive-campus daar erg ondersteunt. Ook de samenwerking met bedrijven is erg goed. Zij maken graag gebruik van onze labs en wij van hun kennis. Onze studenten kunnen bovendien met hun frisse blik vastgeroeste denkpatronen doorbreken.” [Petra Merkx]

Lees meer over de ‘regio-enveloppe’ die Brainport aanbood aan staatssecretaris Mona Keijzer in het bericht Brainport vraagt kabinet om geld uit 'regiobudget' van Fontys Nieuws.