oktober

Studenten uit de auto voor onderzoek naar mobiliteit

Vierhonderd studenten van de drie grootste onderwijsinstellingen in Eindhoven kunnen de komende maanden deelnemen aan een grootschalig mobiliteitsonderzoek. Fontys Hogeschool, TU Eindhoven, Summa College en Brainport Bereikbaar willen hiermee inzicht krijgen in de vervoerskeuzes van studenten. Zo hopen ze hen (vaker) uit de auto te krijgen. Fontys voert het onderzoek uit.

Je kon er niet omheen: een kleurrijk gezelschap van studenten op e-bikes en e-scooters, vergezeld van rijdende billboards. Ze vertrokken dinsdagochtend vanuit de TU Eindhoven, richting Fontys, via Brainport Bereikbaar naar het Summa College. Onderweg verzamelden ze handtekeningen van de directeuren, die aan het einde van de dag als puzzelstukjes in elkaar werden gelegd. Een ludieke manier om het mobiliteitsonderzoek af te trappen.

Dit onderzoek is een samenwerking tussen de drie grootste Eindhovense onderwijsinstellingen – Fontys Hogeschool, TU Eindhoven en Summa College – en Brainport Bereikbaar, dat een optimale doorstroming en bereikbaarheid van de Brainportregio nastreeft. De onderwijsinstellingen voeren afzonderlijk van elkaar al een duurzaam en actief mobiliteitsbeleid voor medewerkers. Zo stimuleert Fontys medewerkers met diverse regelingen

Moeilijk bereikbaar
Studenten zijn een stuk moeilijker bereikbaar, ervaren de instellingen. Uit periodiek mobiliteitsonderzoek van Fontys blijkt dat op dit moment het gebruik van de auto in de modal split (de verdeling van de verplaatsingen over de auto, ov en fiets) tot 7,5 kilometer bij voltijdstudenten 10 procent bedraagt. Tussen 7,5 en 15 kilometer is dat zelfs 25 procent. Dit ondanks dat het merendeel van de studenten een ov-jaarkaart bezit.

Het mobiliteitsonderzoek richt zich op deze studenten. “Doel is om inzicht te krijgen in de keuzes die studenten maken, zodat we als onderwijsinstellingen het mobiliteitsgedrag van onze studenten kunnen verduurzamen”, licht projectleider Maurice Toepoel van Fontys toe. [Tekst gaat verder onder de foto]

“We vinden het onze plicht om studenten te laten nadenken over schone mobiliteit. Als ze hiermee een positieve ervaring opdoen, zullen ze later vaker een duurzame keuze maken. Daarnaast willen we als onderwijsinstellingen bijdragen aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnensteden en werklocaties.”

De 400 deelnemende studenten werden dinsdag in twee groepen verdeeld. “Een groep die tijdelijk een e-bike krijgt en een groep die een reisbudget ontvangt van 300 euro. Daarmee kunnen ze gebruikmaken van duurzame vervoersmiddelen zoals een ov-fiets, deelscooter of e-bike.” Twee maanden lang houden de studenten een logboek bij waarin ze dagelijks het vervoersmiddel van hun keuze en hun motivatie noteren.

Tweedejaarsstudent Technische Bedrijfskunde, Jacco (19), is een van de studenten die dinsdag deelnam aan de karavaan. Maar hij neemt niet deel aan het mobiliteitsonderzoek. Hij gaat nu al op de fiets naar de campus. Dat was tot een paar maanden geleden wel anders. [Tekst gaat verder onder de foto]

“Ik woonde toen nog bij mijn ouders in Wageningen. Elke dag 75 kilometer op en neer, met de auto. Wageningen is niet aangesloten op het openbaarvervoernet, vandaar.” Een hele fijne manier van reizen, geeft hij toe. “Maar ook heel duur: 7,50 euro parkeerkosten en 30 euro brandstofkosten per dag.”

Jacco is blij dat hij een kamer dicht bij de campus heeft gevonden. “Met de fiets ben ik sneller, het is goedkoop en makkelijk.” Tijdens de kick-off bijeenkomst – heel toepasselijk gehouden op de Dag van de Duurzaamheid – reed de student op een e-bike, die je kunt reserveren via een app.

“Ik vind het best omslachtig: eerst moet je reserveren, de fiets opzoeken, en als je op de plaats van bestemming bent, moet je de fiets in een speciale zone parkeren. Maar voor sommige studenten kan het mogelijk best een oplossing zijn.”

In het voorjaar verwacht Fontys met de onderzoeksresultaten naar buiten te komen. [Marieke Verbiesen]

Boilerplate

Woon je binnen vijftien kilometer van jouw opleiding en kom je met de auto? Dan kun je deelnemen aan het mobiliteitsonderzoek. Je maakt onder andere kans op twee maanden gratis gebruik van een e-bike of een reisbudget van 300 euro.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Luke Remijn
October