Tilburg,
december

Studenten geven LocHal Tilburgs toefje

Seats2meet betrekt bouwkunstacademie bij inrichting vergaderzalen

Studenten van Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw in Tilburg zijn nauw betrokken geweest bij het interieurontwerp van de LocHal in die stad. In het kolossale gebouw achter het station, de voormalige locomotiefloods van de NS-werkplaats uit 1932, hebben zij vier ruimtes van Seats2meet van wandbekleding voorzien. Donderdag was de officiële opening.

Seats2meet, verhuurder van flexwerkplaatsen en één van de gebruikers van de LocHal, greep hiermee terug op een werkwijze die eerder bij de vestiging op Strijp-S in Eindhoven is toegepast. Daar werd de Design Academy ingezet bij de inrichting. Voor de nieuwe Tilburgse locatie kwam Seats2meet uit bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten, waar de academie huist.

Nicky Kouwenberg“Het idee was om studenten van een lokale onderwijsinstelling, die al in de praktijk werkzaam zijn, een deel van de inrichting te laten verzorgen”, schetst docent Nicky Kouwenberg. Hij is werkzaam bij NBArchitecten in Best en pakte dit project samen met docent-architecten Victor Verhagen en Raoul Forsoni op.

Kruisbestuiving
Zelf rondde de 31-jarige Kouwenberg drie jaar geleden de vierjarige masteropleiding (deeltijd) in Tilburg af. Als docent was het zijn eerste, volledige ‘ontwerpstudio’: “Superleuk om zo bij Fontys betrokken te blijven. In ons bureau werken ook drie academiestudenten en dat zorgt voor kruisbestuiving; iedereen leert van elkaar.“

Negen studenten grepen de kans aan om voor Seats2meet een ontwerp te maken dat ook in de praktijk zou worden gebracht. Eerst kregen ze een rondleiding in de Eindhovense vestiging om inzicht te krijgen in het concept. Daarna werkten zij drie ideeën uit voor de LocHal en presenteerden deze aan de opdrachtgever. Die maakte de keuze.

Hessel Kleindop

Kenmerken Tilburg
Het uiteindelijke concept wordt gekenmerkt door het lokale karakter van Tilburg, geeft vierdejaarsstudent Hessel Kleindop aan: “Wat zijn hier de typische gebruiken, producten en gebeurtenissen? Natuurlijk is er de textielindustrie, maar ook het drankje Schrobbelèr en de kermis. Hoe kunnen we de sfeer van die karakteristieke elementen terugbrengen in de vergaderruimtes?”

Samen met Manon Damen ging hij hiermee aan de slag. Ze kwamen uit op een wandbekleding met kleine componenten, gebaseerd op thema’s als industrie (met als materiaal vilt), cultuur (terracotta) en amusement (plastic). Deze hebben een honingraatstructuur: “Een knipoog naar het concept van Seats2meet. Dat wil mensen met elkaar verbinden.”

Aanvankelijk was het de bedoeling om alle ruimtes van deze wandbekleding te voorzien, maar dat bleek binnen de tijd en het beperkte budget niet mogelijk. Om kosten te besparen fabriceerde Kleindop de componenten – per lokaal zo’n 700 - zelf, in zijn werkplaats aan huis waar hij ook meubels maakt.

Eigen bedrijf
“Dit project wil ik gebruiken bij het opzetten van mijn eigen bedrijf. Het reflecteert heel goed de essentie van wat dat moet worden: een designstudio waarin ik me vooral richt op architectuur, maar ook op interieur.”

De wandbekleding met het thema Industrie, gemaakt van vilt.Docent Kouwenberg, die alleen bij de ontwerpfase betrokken was, zag het eindresultaat vrijdag voor het eerst. “Heel gaaf! Maar met name ook om de toegevoegde waarde van een onderwijsinstelling bij zo’n project te zien. Het is de eerste ontwerpstudio die daadwerkelijk is uitgevoerd. Normaal zijn het projecten die ‘op de plank belanden’ en daar zit enige vrijblijvendheid in. Daar was hier geen ruimte voor.” [Tim Durlinger]

Bekijk hieronder de video over de opening en bijdrage van de Fontys-studenten.