Student Noor wint prijs met pannetje groentesoep

Fontysstudent Noor van Rens heeft de Stehven Award 2022 in de wacht gesleept. Zij won de award samen met vijf andere Eindhovense bestuursleden van Oma’s Soep, een initiatief dat strijdt tegen eenzaamheid onder ouderen.

Blij verrast is Noor (22) als ze woensdagmiddag om vijf uur de Stehven Award krijgt uitgereikt in het stadhuis in Eindhoven. “Een hele mooie erkenning voor ons bestuur en een groot compliment voor het werk van Oma’s Soep.”

De student Human Resource Management kookt elke vrijdagmiddag samen met andere Eindhovense studenten soep die ze daarna rondbrengen bij ouderen in de stad. “Met onze wekelijkse bezoekjes willen we eenzame ouderen iets minder eenzaam maken.”

Zeer gewaardeerd
De bezoekjes van de Eindhovense studenten worden volgens Noor zeer gewaardeerd. “Soms hebben deze mensen de hele week nog geen mensen over de vloer gehad. Ze zijn dan oprecht blij dat ze even een praatje kunnen maken. Heel mooi om te zien, want daar doen we het tenslotte voor.” Soepmakers van Oma's Soep tijdens hun ronde door Eindhoven.

Sinds september 2021 bestaat de Eindhovense afdeling van dit landelijke initiatief dat inmiddels in negen studentensteden actief is. Noor is voorlopig de enige Fontysstudent in het bestuur. De rest van het bestuur wordt gevormd door studenten van de TU/e.

Koken met ouderen
De soepmakers van Oma’s Soep brengen niet alleen wekelijks pannetjes tomaten-, prei- of groentesoep rond, ze koken ook regelmatig met ouderen in verzorgingstehuizen en organiseren af en toe speciale bijeenkomsten. “Zo proberen we de verbinding tussen ouderen en studenten in de stad te versterken.”

Mooi en belangrijk werk, vindt zij. “Voor mij bestaat het studentenleven niet alleen uit studeren en lang leve de lol, maar ook uit omkijken naar de rest van de stad en iets goeds doen voor de maatschappij. Vandaar dat ik bij het bestuur van Oma’s Soep ben gegaan.”

Noor is trots dat het Eindhovense bestuur van Oma’s Soep uit drie genomineerden werd verkozen tot winnaar van de Stehven Award 2022. Maar de prijs kan wat haar betreft niet op tegen de waardering die ze elke week krijgt van de mensen waar het allemaal om draait: de ouderen. “Het is mooi om te zien hoe je met een kort bezoek de dag van deze mensen kunt maken. Dat is echt heel bijzonder.” [Ivo van der Hoeven]

Tini Mulders
June
Prachtig initiatief en terechte prijs voor Noor en de andere studenten!!