oktober

Slim dienblad van studenten wekt interesse in Dragon's Den

Een slim dienblad dat drankverspilling tegengaat en horecapersoneel een boost aan zelfvertrouwen geeft. Levi Houtappels en zijn compagnon Calvin Vong veroveren er langzaam maar zeker de markt mee. Vorig jaar wonnen ze het Fontys Student Startup Festival met hun concept, afgelopen vrijdag waren ze ermee te zien in het programma Dragon’s Den.

In Dragon’s Den krijgen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar investeerders, de kans om hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Levi en Calvin kregen die gelegenheid ook. “We zijn door het programma benaderd met de vraag of we mee wilden doen”, vertelt Levi, die net als Calvin de opleiding Ondernemerschap en Retail Management volgt. Ze bedachten Trayner toen ze twee jaar geleden samen in het OndernemersLAB van Fontys zaten.

Uit de hand gelopen
“Daar hebben we ja tegen gezegd. Ons dienblad, Trayner genaamd, is een uit de hand gelopen studentenproject. Het is onze side hussle. We hadden nog maar 2.500 euro aan omzet binnen en hadden een investering nodig om verder in productie te kunnen gaan. Met onze deelname aan Dragon’s Den kregen we die kans.”

Dienblad TraynerLevi en Calvin hoopten op een investering van 150.000 euro voor een aandeel in het bedrijf van 20 procent. Dat is niet gelukt. “Maar we hebben wel andere biedingen gekregen”, vertelt Levi. “Manon van Essen, die een investeringsmaatschappij heeft met de voormalige CEO van Sligro en zelf bekend werd door de bloemkoolpizza’s die ze uiteindelijk aan Dr. Oetker verkocht, bood 45 procent voor 150.000 euro.”

Het andere bod kwam van Elske Doets, succesvol in de zakenwereld dankzij haar reisbureau Doets Reizen. Ze wilde 40 procent van het bedrijf voor 150.000 euro. Een beter bod dan het eerdere bod, maar toch kozen de studenten voor een samenwerking met Manon van Essen. “Zij werkt samen met de voormalige CEO van Sligro. En laten wij nou net hopen op Sligro als afnemer voor Trayner. Eén en één was twee.”

Deal sluiten
De Fontysstudenten gingen in gesprek met Van Essen en kwamen uiteindelijk samen uit op een deal van 150.000 euro voor 42,5 procent. “Dat is best een groot percentage, maar de investering hebben we nodig om verder te kunnen met ons bedrijf. Dan maar een wat groter aandeel kwijt.”

De deal is mondeling rond, maar op papier nog niet. Eerst moet er nog onderzoek worden gedaan naar Trayner. Pas als dat goed uitpakt, gaan de gesprekken verder. “Ze kunnen hun handen er nog vanaf trekken. Als het allemaal lukt, is dat natuurlijk leuk. Maar anders hebben we daar ook vrede mee.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd