2023

Slim dienblad Trayner: van start-up naar markt veroveren

Misschien zegt de naam Trayner nog wat. Het slimme dienblad dat drankverspilling tegengaat en horecapersoneel meer zelfvertrouwen moet geven won vorig jaar de prestigieuze prijs ‘Beste Fontys startup’. Donderdag staat de LocHal in Tilburg in het teken van de zevende editie van het Fontys Student Startup Festival. Hoe gaat het nu met Trayner?

Het antiverspillingsdienblad was een idee van Levi Houtappels, Calvin Vong en nog zes andere studenten. Levi en Calvin zijn inmiddels nog met z’n tweeën over om Trayner écht te laten groeien, maar dat is volgens het duo geen enkel probleem. “We zijn soms net een getrouwd stel.”

De twee kennen elkaar sinds hun eerste studiejaar van de opleiding Ondernemerschap en Retail Management en hadden toen al een klik. Elk project pakten ze samen op, waardoor ze in jaar twee besloten samen een bedrijf te willen starten. “In de derde moesten we ons een jaar lang inzetten voor het project Student Company. Dat viel perfect samen met de ideeën die we hadden”, aldus Levi.

TraynerHet echte werk
Nu zitten Levi en Calvin in hun laatste jaar, waarin ze Trayner in hebben geschreven als bv. Want hoewel ze vorig jaar de start-up prijs wonnen en 1.500 euro binnenkregen, gaat het echte werk nu pas beginnen. “We moeten gaan produceren. Dat is een uitnodiging gezien de opstartkosten, dus zijn we gestart met het werven van subsidies. En goed nieuws: we hebben afgelopen week 14.000 euro binnengehaald. Dat geeft toch wat meer rust”, legt Calvin uit.

De jongens maken dus flinke stappen, maar het antiverspillingsdienblad is nog niet op de markt. “We gaan ervan uit dat we binnen een jaar kunnen gaan produceren. En met wat geluk is Trayner eind dit jaar al te koop.”

Geheimhoudingsplicht
Wat heeft Trayner de komende tijd nog in de pijplijn zitten buiten het regelen van de productie? “Pre-orders kunnen in ieder geval al gemaakt worden. En we doen later dit jaar mee met een nieuw tv-programma. Daar mogen we helaas nog niets over vertellen, maar het wordt in oktober uitgezonden. Dan verwachten we ook een aanzienlijke groei in aanvragen”, licht Levi toe.

In de tussentijd blijven de twee samenwerken zoals ze altijd gedaan hebben. “Elkaar perfect aanvullend, net als een getrouwd stel. Soms moeten we elkaar ook even motiveren om door te pakken, maar er is nooit onenigheid. Dat maakt samenwerken wel heel fijn.”

De markt veroveren
Hoewel de twee nu nog volop op de achtergrond werken, droomt zowel Calvin als Levi van een grootse toekomst. “Ons dienblad ligt straks in iedere horecazaak als nieuwe standaard voor beginnend personeel. Stel je voor dat je dadelijk op het terras zit en je drankjes met jouw dienblad gebracht ziet worden. Dat zou onwijs mooi zijn. We focussen ons wat dat betreft ook eerst op de Nederlandse markt. Kunnen we daarna internationaal gaan.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Jan Houtappels
2023
Beste Levi en Calvin, ik wens jullie veel succes met jullie product. Ik ben ten volle overtuigd dat jullie vinding van Trayner, dit practische dienblad, een succes wordt en op de Markt zal komen. Nogmaals veel succes voor de toekomst.