juli
2022

Ouders schieten pechstudenten te hulp: 'Compensatie is lachertje'

Ouders van pechstudenten zijn het erover eens: jongeren worden met een kluitje in het riet gestuurd. Protesten helpen niet, dus nu is het aan hen om actie te voeren. Bijna 12.000 ‘pechouders’ - laten we ze voor het gemak maar even zo noemen - ondertekenden al een petitie.

De petitie is door twee ouders opgestart en heeft een duidelijk doel: de gemiste basisbeurs in mindering op leningen van pechstudenten laten brengen. Voor degenen die geen geld hebben hoeven lenen, is maatwerk nodig.

Karin AlbersKarin Albers, docent bij Avans, zette er haar handtekening onder. Ze heeft een dochter die op de Fontys Paramedische Hogeschool zit en een zoon die aan de Universiteit Tilburg studeert. Allebei liepen ze de basisbeurs mis.

“Ik vind dat pechstudenten zoals mijn kinderen er erg bekaaid afkomen”, zegt Albers over haar keuze om de petitie te ondertekenen. “Dat vond ik al toen de basisbeurs werd teruggedraaid en vind ik alleen nog maar meer nu blijkt dat de rente omhooggaat.”

Gratis lenen?
Ze doelt daarmee op het nieuws dat studenten straks niet langer tegen nul procent rente kunnen lenen. “Mijn kinderen zitten met de handen in het haar. Zij dachten dat lenen geen geld zou kosten, dat het makkelijk terugbetaald zou kunnen worden, dat een lening geen invloed zou hebben op bijvoorbeeld een hypotheek. Maar dat blijkt nu toch anders te zijn.”

De kinderen van Albers ontkomen niet aan een flinke studieschuld. Het kopen van een eigen huis staat hoog op hun wensenlijstje, maar wordt onmogelijk door de huidige regels en wetten. “Hun schuld heeft een flinke invloed op het krijgen van een hypotheek. Heb je 30.000 euro schuld? Dan lever je het dubbele in op je hypotheek.”

Compensatie is lachtertje
Wanneer Albers gevraagd wordt naar haar mening over de compensatie van 1 miljard, begint ze te lachen. “Die reactie zegt waarschijnlijk genoeg”, zegt ze. “Het klinkt als een groot bedrag, maar 1 miljard is niks als je het verdeelt over alle pechstudenten. Ik denk dat ze beter met een regeling kunnen komen, zoals het afschaffen van de rente. Of misschien kunnen er afspraken worden gemaakt met banken: laat een studieschuld niet meetellen bij een hypotheekverstrekking.”

Max van der MeerenDe 28-jarige Max van der Meeren, voormalig Fontysstudent, herkent de problemen. Hij heeft er immers zelf mee te maken gehad. Welgeteld één jaar kon hij genieten van de voordelen die de basisbeurs met zich meenam, daarna werd het leenstelsel ingevoerd. Gevolg: 52.000 euro schuld. "Dat is geen pretje als je een horecabaantje hebt.”

De pijn werd enigszins verlicht toen Max samen met zijn partner een huis kon kopen. En dat hij dat huis, toen de relatie - hoe vervelend ook - uitging, met een flinke overwaarde weer kon verkopen. Een geluk bij een ongeluk, laten we maar zeggen.

“Ik heb mijn studieschuld toen in één klap afgelost. Een flinke tik, want ik kon het geld ook goed gebruiken voor andere dingen. Een dure huurwoning, om maar iets te noemen.” Had Max die tienduizenden euro’s niet aan DUO betaald, dan zou hij 35 jaar lang iedere maand 100 tot 200 euro moeten aflossen. “En daar had ik geen zin in. Zeker niet met het salaris dat ik destijds had.”

Vaag verhaal
Dat de basisbeurs weer terugkeert, vindt Max fijn voor de mensen die nu (gaan) studeren. Jaloers is hij niet. “Het is niet omdat ik van een andere lichting ben, dat ik het daarom de huidige studenten niet gun. Maar ik vind het wel een vaag verhaal. Het lijkt wel alsof de keuze voor het afschaffen van de basisbeurs is gemaakt zonder een enkele blik op de toekomst. Elke paar jaar verzinnen ze wel weer iets nieuws.”

En hoe zit het met die tegemoetkoming die pechstudenten zoals Max krijgen? “Waarschijnlijk krijg ik helemaal niks omdat ik alles al heb afbetaald. Ik heb even getwijfeld om niet alles in een keer af te lossen zodat ik ook een tegemoetkoming zou krijgen, maar die gedachte heb ik toch maar laten varen.” [Karen Luiken]

Marianne Figaroa
2022
ik heb de petitie ook getekend. Tijdens de Corona crisis werden de studenten juist gestimuleerd om extra bij te lenen!!
Bianca
2022
Iedereen gelijke compensatie. Mijn zoon heeft er voor gewerkt en wij als ouders ook extra. Sommige studenten hebBEn geld in bitcoin gestopt of op de spaarrekening staan.
Frank Maas
2022
Eigenlijk moeten we natuurlijk een degressief belastingstelsel invoeren opdat de lagere inkomens meer meebetalen aan het in vervulling komen van mijn wensen.