Ouders starten petitie voor ‘pechstudenten’

Twee ouders van studenten zonder basisbeurs hebben een petitie online gezet waarin ze van het kabinet volledige compensatie eisen. Studentenorganisaties zijn blij met de steun.

Volgens de ondertekenaars van de petitie laat de regering “zonder een spier te vertrekken” een halve generatie jonge, hardwerkende mensen opdraaien voor de inschattingsfout die hun voorgangers in 2014 hebben gemaakt. Velen hebben een grote studieschuld terwijl ze geen beter onderwijs hebben genoten.

1-0 achter
Ze eisen voor hun kinderen dezelfde start als de studenten vóór en na hen: “Laat ze niet met een 1-0 achterstand aan hun volwassen leven beginnen, breng de gemiste basisbeurs in mindering op hun lening en bied maatwerk aan degenen die geen geld hebben hoeven lenen.”

Ellen Schneider, een van de moeders achter de petitie, is vooral boos dat de overheid heeft erkend dat het experiment met het leenstelsel is mislukt en dat het daarbij blijft. “Je kunt niet een deel van de studenten behandelen als proefkonijn, ze daarna 1.400 euro geven en dan roepen dat ze het daarmee maar moeten doen”, zegt ze in het AD

Schaamte
Volgens mede-initiatiefnemer Dorte Holse schamen veel studenten zich voor hun hoge studieschuld en durven ze hun ouders niet te zeggen hoe hoog die is. “Zo heftig voelt dit voor ze. Ik vind dat de overheid medeplichtig is aan het beschadigen van mijn kind, daarom wilde ik deze petitie in gang zetten. Er zijn veel handtekeningen nodig om het toegebrachte leed weer recht te kunnen zetten.” De petitie is tot nog toe door ruim 3.000 mensen ondertekend.

De studentenorganisatie ISO en LSVb, en vakbond FNV Young & United vinden de steun van de ouders bemoedigend. “Compensatie van 1.400 euro is een druppel op een gloeiende plaat, daar zijn studenten en ouders terecht boos over.” [HOP]

Annette Blom
October
2022
2 studerende kinderen, vanaf 2016 en 2018. Zonder basisbeurs. Schande dat voor 'van alles' wel geld vrijgemaakt kan worden maar dat deze schrijnende situatie voor deze jonge mensen en hun ouders niet serieus wordt genomen. Het eerste kind doet geneeskunde, moest uitwonend en dus veel lenen (wordt zo'n € 75.000), geen tijd voor bijbaan, loopt co schappen en stages meer dan 40 uur per week = onbetaald werk. Die loopt zo'n € 23.000 aan basisbeurs mis. Het tweede kind doet hbo bouwkunde, woont thuis, leeft goedkoop, maar loopt ook basisbeurs mis: zo'n  € 5.500.  En de overheid doet niets; ongelooflijk en schandalig! De gevolgen zijn heel ernstig!

Mirjam
October
2022
3 studerende kinderen, eerste vanaf 2016 die allemaal geen studie financiering hebben ontvangen. Deze generatie moet een reeele tegemoetkoming krijgen!
Monique Cranston
2022
Het compensatiebedrag van €1400 is een lachertje! Breng in ieder geval de gemiste basisbeurs in mindering op hun lening!
Anita Lenting
2022
Pechstudenten moeten volledig gecompenseerd worden
Zahra
Ik ook
Robert Voas
Mee eens
Robin de Broawer
Ik ook.
Gerda Guchelaar
2022
Als reactie op F. Maas. De basisbeurs is ingevoerd op 1 oktober 1986 voor alle studenten. Tot die datum kregen ouders voor studenten, die geen recht hadden op de Rijksstudietoelage, kinderbijslag. Voor uitwonenden kinderen kregen ouders zelf 3 maal het nominale bedrag van de kinderbijslag.
Dat kinderen wiens ouders weinig verdienen, extra aandacht/ondersteuning zouden moeten krijgen ben ik met F. Maas eens. Bij de invoering van het leenstelsel is de aanvullende beurs (hoogte afhankelijk van het inkomen van de ouders) overigens behoorlijk verhoogd.
F. Maas
2022
Precies. En daarom vind ik het nogal schrijnend om ongelijke gevallen (redelijk welvarende gezinnen versus gezinnen met minimuminkomens) weer gelijk te behandelen...
Gerda Guchelaar
2022
Ik ondersteun deze petitie van harte met name, omdat het onderwijs niet significant verbeterd is.
F. Maas
2022
Het blijft jammer dat ons collectieve geheugen zo slecht is. Het idee van een basisbeurs is zo oud nog niet. Er zijn dus heel veel "pechgeneraties" meer dan sommigen lijken te denken. Maar boven alles vraag ik mij af: zou het studiefinancieringsstelsel zich niet vooral moeten richten op degenen wiens ouders/verzorgdenden een inkomen ver onder modaal hebben? En daar ons geld aan uitgeven?