Onderwijsdagen
Deze week was ik op de Surf Onderwijsdagen. De jaarlijkse bijeenkomst van onderwijsvernieuwers.
Er waren ongeveer 900 bezoekers. Zoals elk jaar waren er vrijwel geen studenten. Dat lijkt logisch, immers tijdens de nationale pluimveehouderconferentie nodigen ze ook geen kippen uit. Het is fijner om over studenten te praten dan met studenten. En ze drinken al het bier op.
Er waren vegetarische worstenbroodjes, broodjes met geroosterde pompoen en broodjes met gegrilde courgette. Het broodje kroket stond niet op het menu.
Innovatie werd overal gelijkgeschakeld aan nieuwe technologie. Dat was een misvatting. Je kunt prima innovatief zijn zonder technologie. Sterker nog, technologie staat soms innovatie in de weg. Zijn docenten die met ChatGPT toetsen maken en nakijken echt innovatief? Of houden ze de boel in stand? Staat de razendsnelle ontwikkeling van technologie échte innovatie niet steeds vaker in de weg?
Elders draaide alles om hele oude technologie. Powerpoint. Overal zag ik slides en mensen die foto’s maakten van de slides met hun mobiele telefoon. Het is bewezen dat je slides beter onthoudt als je ze fotografeert, maar dat was niet de reden. Ik zag ze namelijk inzoomen. Het waren niet de hersenen maar de ogen die achteruitgingen.
Iemand fotografeerde een slide over duurzame datacenters. Het resultaat was dat een slide van een paar Kb omgezet werd in een bestand van een paar Mb. De foto werd opgeslagen in de cloud. Lekker duurzaam bezig!
Misschien kunnen ze ‘slidefotograferen’ volgend jaar verbieden, mijmerde ik. En dan broodjes kroket weer terug op het menu zetten.
Rens van der Vorst is technofilosoof, werkt bij Fontys hogescholen ICT en Engineering en is auteur van diverse boeken, waaronder Digitale Gremlins. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef.
Uiteindelijk was de saté voor velen een bijzaak, alle nog aanwezige deelnemers hadden hetzelfde doel voor ogen: het winnen van de grote prijs, een gratis ticket voor volgend jaar.