Tilburg,
februari

Occasionkeuring Nederland beste student-startup

Jimmy Greijmans (Fontys Economische Hogeschool Tilburg) heeft met zijn half jaar jonge onderneming Occasionkeuring Nederland de beste student-startup van Fontys. Hij versloeg donderdag met zijn veelbelovend idee vijf andere studentondernemingen tijdens het Fontys Student Startup Festival in de LocHal in Tilburg.

“Supergaaf, ik had het echt niet verwacht”, reageert Greijmans op zijn overwinning. “De concurrentie was goed, en het juryverhoor was moeilijker dan in de vorige ronde, dus ik zag het echt niet aankomen.”

Pitches
Greijmans en de vijf andere student-startups moesten hun concepten tegenover een jury en een publiek van een paar honderd man pitchen. Van autonome drones tot een webshop voor pijl en boog-benodigdheden tot een sociale werkplek voor vrouwen - de ondernemers hadden allen hun eigen niche.

Autokeuring
Met zijn idee van een onafhankelijk keuringsplatform bij de aankoop van tweedehands auto’s, speelt Greijmans in op de onzekerheid die autokopers nu vaak hebben. Wie op het punt staat een tweedehands auto te kopen, kan via zijn website voor 89 euro binnen 30 minuten een onafhankelijke keuring krijgen van een garage in de buurt.

“Hij heeft daarmee echt een gat in de markt gevonden”, meent jurylid Nicole Severijns. “Het scheelt gewoon heel veel geld als je een tweedehands auto kunt kopen zonder die tussenschakel van een dealer."

"Hij biedt met dit platform consumenten dat vertrouwen en die zekerheid. Als dit een paar maanden geleden al bestond toen ik een auto kocht, had ik er zeker gebruik van gemaakt.”

Half jaar
Daarnaast was de jury onder de indruk van Greijmans snelle succes. Severijns: “Hij is pas een half jaar bezig en er zijn nu al 25 Bovag-garages bij hem aangesloten. Dat vind ik heel knap.”

Greijmans volgende stap? “We gaan de komende weken pilots draaien en proberen het netwerk van aangesloten garages dekkend te krijgen. En bouwen aan de website.”

De 1500 euro die hij heeft gewonnen, plus de stapel visitekaartjes van websitebouwers die hij deze avond heeft verzameld, helpen hem daarin al een beetje op weg.

Tweede prijs
De tweede prijs van 500 euro ging naar Some Tea, de onderneming van Pim de Rijke en Teun Holtman. Met hun theekristallen willen ze de beleving van thee drinken extra bijzonder maken. [Eva Witte]

Boudewijn Raessens
February