november

Theekristallen pitchen bij CoffeeLab Eindhoven

Het kostte hen een half jaar van hun studie, maar Some Tea maakt nu wel een zichtbare start op de markt. De, naar eigen zeggen, unieke theekristallen van Fontys-studentondernemers Teun Holtman en Pim de Rijke worden sinds kort verkocht bij CoffeeLab Eindhoven en ’s-Hertogenbosch. Vooralsnog maken de twee de theebolletjes nog zelf.

“Het maken van de kristallen is voor ons op dit moment het meeste werk”, vertelt Teun, die Technische Bedrijfskunde (TB) studeert en ook Toegepaste Biologie deed, waardoor hij op het idee kwam van de theekristallen. “De bolletjes worden gemaakt van hele theebladeren, niet het afval, zoals je vaak ziet in zakjes thee. Het ziet er ook mooi uit als het bolletje uiteenvalt in losse blaadjes."

Voor de minor Explore your Entrepreneurship kwam hij samen met Pim, ook student Kristallen met hele theebladeren.TB, met het plan om met Some Tea  - 'een heel nieuwe thee-ervaring' - een onderneming te starten. In juni wonnen ze de Startup Award Brabant voor hun concept.

Mechaniseren
Ze zoeken nu de samenwerking met studenten techniek en een technisch bureau om het maken van de theebolletjes te mechaniseren. Zo kan de kostprijs omlaag. Studenten van Commerciële Economie denken mee over de marketing.

Ondertussen zijn de twee druk bezig om hun unieke concept bij horecazaken te pitchen. Ook de consumentenmarkt willen ze bereiken. De theebolletjes lenen zich goed voor mooie cadeauverpakkingen, denken Teun en Pim.

Testfase
Bij CoffeeLab hebben ze nu een testfase. Hoe succesvol dat is, kunnen ze nog niet zeggen. Gisteren nodigden ze alvast hun instituutsdirecteur Gerard Lenssen (Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek), manager Centrum voor Ondernemerschap Victor van der Linden en afdelingsmanager Peter Custers uit voor een kopje Some Tea.

Ze kunnen kiezen uit Chinese Jasmijn, Glorieuze Gember of Rooibos Karamel. Gebiologeerd kijken de managers hoe de bolletjes uiteenvallen en de honing Even proeven. Peter Custers (l) en Victor van der Linden.waarmee de blaadjes aan elkaar plakken, langzaam naar beneden zakt.

Studentondernemersregeling
De studenten hebben weer een mijlpaal in hun studentonderneming gehaald. “We werkten er afgelopen halfjaar minstens 40 uur per week aan”, vertelt Pim.

Alle twee liepen ze daardoor een half jaar studievertraging op. En afstuderen of stagelopen in hun eigen bedrijf mogen ze niet van hun opleiding, vertellen ze. “Daarvoor zijn we te klein”, zegt Teun.

Daar reageren de managers verbaasd op. Er is toch een Studentondernemersregeling die dat mogelijk maakt? “Hieruit blijkt maar weer dat die regeling niet bij alle examencommissies en stagecoördinatoren bekend is”, vertelt Van der Linden van het CvO achteraf.

"Met de afdelingsmanager is afgesproken om te kijken of we dit toch mogelijk kunnen maken bij deze studenten.” [Petra Merkx]