Eindhoven, Tilburg,
februari

Zes supergemotiveerde Fontys-startups pitchen voor prijs

“Hoe verschillend de startups ook zijn, onze student-ondernemers hebben één ding gemeen: ze zijn supergemotiveerd.” Dat zegt Rob Zopfi, ‘business developer’ bij het Fontys Centrum voor Ondernemerschap. Zes genomineerde startups dingen mee naar geldprijzen die volgende week worden uitgereikt tijdens het Fontys Student Startup Festival.

De vierde editie van het event staat gepland op donderdag 14 februari in de splinternieuwe Tilburgse LocHal. Naast de pitches van de uitverkoren start ups is er een programma met workshops en Rob Zopfilezingen en hebben ondernemende studenten volop de kans om te netwerken.

Zopfi was jarenlang als jurylid betrokken bij het pitch-gedeelte. “Dit jaar kan dat niet omdat ik een paar van de kanshebbers persoonlijk heb begeleid.”

De winnaar van de Pitch Battle wint 1500 euro om zijn/haar onderneming een extra boost te geven. Voor de runner up ligt 500 euro klaar.

Denkers en doeners
Genoemde begeleiding bij het Centrum voor Ondernemerschap voert volgens Zopfi langs twee sporen. “Op de eerste plaats richten we ons op de ontwikkeling van de persoon van de ondernemer en zijn/haar vaardigheden.

Daarnaast kijken we puur naar de operationele bedrijfskant. Welke prijsvoering hanteer je, wat is de concurrentiepositie, wat zijn de sterktes/zwaktes, dat soort vragen.”

Reële praktijkervaring is volgens Zopfi de sleutel voor beginnende ondernemers. “Ondernemen is voor een groot deel: doen. Juist van mensen die al jaren praktijkmeters maken leer je.”

Uit de boeken halen
Zopfi en zijn collega-ondersteuners in het Fontys Centrum voor Ondernemerschap zien vaak twee typen student-ondernemers. “Sommigen moet je vooral uit de boeken halen. Zij focussen te veel op schoolse plannen en modellen. Maar of je idee werkt, merk je alleen als je er de boer mee op gaat.”

Aan de andere kant zijn er de rauwdouwers die niet nadenken en gewoon beginnen. “Zo heb ik een student die voor 8000 euro een carbonoven kocht in Engeland. Daarmee wilde hij schokbrekers gaan fabriceren. Verdienmodel, businessplan- dat kwam later wel. Die studenten moet je dan juist terug naar de tekentafel sturen.”

Gevraagd naar het geheim achter een geslaagde begeleiding zegt Zopfi: “Wat zeker meeweegt is dat mijn collega’s en ik ons werk zo leuk vinden. We zijn zelf ondernemer en vinden het een eer om onze kennis en ervaring over te brengen op starters.”

Van drones naar vlinderdassen
Uit de portefeuille van het Fontys CvO zijn zes zeer diverse start ups genomineerd. Zij nemen het volgende week tegen elkaar op in een spannende Pitch Battle:

SomeTea / Pim de Rijke (Fontys Technische Bedrijfskunde)
Samen met een kompaan bedacht Pim het concept ‘Some Tea’ voor de horeca. Volgens het duo kan er veel worden toegevoegd aan de beleving van het theetje. Ze bedachten bijvoorbeeld thee-cadeaupakketten, waarmee ze al de aandacht trokken van Sligro.

Joe’s Bow Ties / Rima Baronian (Fontys Acadamy for Creative Industries)
Samen met een compagnon is Rima al drie jaar bezig om de klassieke (stijve?) vlinderdas naar een hoger niveau te tillen. In het assortiment van Joe’s Bow Ties zitten unieke, handgemaakte exemplaren. De dassen worden duurzaam geproduceerd en zijn voor iedere gebruiker simpel te strikken.

MultiRotor Robotics / Felipe Xavier, Kledis Koltraka & Pavel Šamalík (Fontys Hogeschool Engineering)
Deze start up richt zich op het ontwerpen en produceren van autonome drones voor commercieel en overheidsgebruik. Dit bedrijf ontstond toevallig: toen het trio (eenmalig) een drone bouwde voor een opdrachtgever, kwamen er zo veel vervolgaanvragen dat de agenda overvol raakte. Voorlopig doel is nu om vóór 2020 alle liggende orders te voldoen.

HoutenPijlen.nl / Yaïro Steevensz (Fontys Commerciële Economie)
Yaïro heeft zijn propedeuse nog niet binnen, maar is al wel eigen baas. HoutenPijlen.nl komt voort uit eigen hobby en passie: boogschieten en re-enactment (uitbeelden van de geschiedenis). Het viel Yaïro op dat wapens en andere benodigdheden prijzig zijn, en dat het assortiment klein is. Daarom begon hij een eigen webwinkel. Inmiddels heeft hij 50 producten in de aanbieding.

VibeActive / Valentijn Franken (Fontys Hogeschool HRM & Psychologie)
Deze start up, gedreven door Valentijn en een compagnon, focust op het mentale aspect. VibeActive pakt bijvoorbeeld sociaal-maatschappelijke problemen rond hangjeugd aan met coaching en sport. Het duo bedacht een specifieke methodiek, deels gebaseerd op eigen ervaringen.

Occasionkeuring Nederland / Jimmy Greijmans (Fontys Economische Hogeschool Tilburg)
Met zijn start up speelt Jimmy in op het gebrek aan vertrouwen en zekerheid bij klanten op de tweedehands-automarkt. De door hem bedachte Occasionkeuring is een digitaal platform dat kandidaat-kopers koppelt aan betrouwbare verkopers.