Minister: alleen compensatie voor afstuderenden

Studenten in het hoger onderwijs die in het laatste jaar van hun studie zitten en door de coronacrisis studevertraging oplopen, worden gecompenseerd. Dat heeft onderwijsminister Ingrid van Engelshoven laten weten. Een concreet plan voor die compensatie is niet bekendgemaakt. Voor alle andere studenten biedt de minister voorlopig geen oplossingen.

"Eerstejaarsstudenten die vertraging oplopen, kunnen dat later wel weer inhalen”, zegt een woordvoerder van Van Engelshoven tegen dagblad NRC. "Maar studenten die voor de zomer zouden afstuderen en zich door corona in september tóch weer moeten inschrijven, moeten we echt compenseren.”

Hoe de regeling er precies gaan uitzien en om hoeveel studenten het gaat, is nog niet bekend. Studentenvakbond LSVb houdt niet alleen om die reden een slag om de arm. Voorzitter Alex Tess Rutten Rutten: "Dit is alleen een oplossing voor een bepaalde groep studenten die studievertraging oploopt en geen oplossing voor de studenten die nú in financiële nood zitten, omdat ze hun bijbaan zijn kwijtgeraakt.”

Duidelijkheid
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), FNV Young & United en CNV Jongeren waren heel kritisch over de laatste update van het kabinet over het hoger onderwijs. Daarin zagen zij geen enkele duidelijkheid over steun aan studenten die kampen met financiële gevolgen van studievertraging door de coronacrisis.

Die gevolgen - geen praktijkonderwijs in het hbo, veel minder of geen stages, studievertraging, verlies van inkomsten door het wegvallen van bijbaantjes en door dit alles mogelijk een hoger uitvallende studielening - worden de afgelopen paar weken steeds nadrukkelijker gevoeld.

Profileringsfonds
De jongste versie van het zogenaamde servicedocument van het ministerie over het hoger onderwijs bevatte wederom weinig goed nieuws volgens de vakbonden. Daarin staat dat het veelbesproken profileringsfonds nadrukkelijk niet bedoeld is voor studenten die financieel de dupe zijn van deze crisis.

Joep HoutermanFontys-voorzitter Joep Houterman: "Dat fonds is bedoeld voor individuele gevallen maar niet voor een crisis als deze, waarin studievertraging voor veel grotere groepen studenten kan gelden."

Houterman wijst er op dat elke universiteit of hbo-instelling zo'n fonds kent en in mag zetten, maar dat financiële en andere gevolgen door de coronacrisis die door grote groepen studenten gevoeld worden, geen zaak zijn van de instellingen.

"Dat is toch echt iets dat bij de Rijksoverheid thuis hoort. En dat heeft de minister ook wel hardop bevestigd."

Begrip en irritatie
Dat er niet meteen een pasklaar antwoord op alles is, daarvoor hebben de vakbonden tot nu toe alle begrip getoond. Maar het feit dat het kabinet en specifiek onderwijsminister Van Engelshoven nauwelijks oog lijken te hebben voor de zorgen van de studenten, begint de bonden wel te irriteren.

Bas van Weegberg, voorzitter FNV Young & United: “Studenten zijn door het leenstelsel nog afhankelijker van bijbanen. Die vallen nu veelal weg. Daardoor hebben studenten een acuut probleem. Een acute oplossing is dus nodig.”

Semih Eski van CNV Jongeren: “De lenende studenten, die als eersten hun bijbanen kwijtraakten in deze crisis, krijgen straks ook te maken met een tekort aan startersbanen.” [Jan Ligthart

Lees ook:

Veel onduidelijk over financiële hulp bij studievertraging

'Bied student financiële hulp bij studievertraging'

Corona dupeert lenende studenten extra