2023

LSVb: 'Geef studenten ook een vast huurcontract'

Particuliere verhuurders mogen vanaf 2024 geen tijdelijke huurcontracten meer afsluiten voor zelfstandige woonruimten. Deze wet kent echter één uitzondering: studentenwoningen. Volgens Midas Bosman, bestuurslid van de Landelijke Studentenvakbond, een echte teleurstelling. “Studenten zouden ook van een vast huurcontract moeten kunnen genieten.”

Vanaf 2024 mogen verhuurders alleen nog maar vaste huurcontracten aanbieden, zo luidt het initiatiefwetsvoorstel van de PvdA en ChristenUnie. En hoewel studenten juist ook een stabiele uitvalsbasis nodig hebben in plaats van dat ze steeds op zoek moeten naar andere woonruimte, worden zij als uitzondering op deze regel gezien, legt Bosman uit. “Dit probleem is vooral veroorzaakt door stress en paniekzaaierij onder verhuurders.”

Volgens Bosman maken verhuurders zich namelijk zorgen over deze en andere maatregelen, waardoor hun investering in studenthuisvesting steeds minder interessant wordt. “Zij dreigen hun studentenpanden te verkopen en dat is problematisch. Er is namelijk al een enorm kamertekort en we kunnen niet gebruiken dat dat nog verder op gaat lopen.”

Wegjagen van huisbazen
Toch is Bosman, binnen het LSVb verantwoordelijk voor huisvesting, van mening dat ook studenten een vast huurcontract zouden moeten krijgen, ook al zijn zij in het wetsvoorstel opgenomen als uitzondering. “We vermoeden dat dat is om de particuliere huisbazen niet compleet weg te jagen.”

Het huidige tekort aan kamers en starterswoningen speelt aldus Bosman een grote rol in het feit dat studenten geen vast contract kunnen krijgen. “Als een student afstudeert maar een vast huurcontract heeft, kan hij of zij in een studentenkamer blijven zitten. Dat zorgt ervoor dat andere studenten geen kamer kunnen vinden. Studentenhuisvesting is dus eigenlijk de bottleneck in dit probleem. De instroom is erg hoog, maar de uitstroom is lager omdat afgestudeerden lang niet altijd een starterswoning kunnen vinden.”

Geen zorgen over prijsstijging
Dat heeft weer alles te maken met het algemene woningtekort en de grote sommen studieschuld waar veel studenten na hun studie mee zitten. Studenten hoeven zich volgens het LSVb-bestuurslid in ieder geval geen zorgen te maken over eventuele huurprijsstijgingen in de toekomst. Naast deze wet is namelijk ook de wet goed verhuurderschap aangenomen. Dit houdt in dat er een woningwaarderingsstelsel komt, waarin de maximale huurprijs voor een kamer wordt vastgesteld. “Huisbazen zijn verplicht zich daaraan te houden. We verwachten dan ook dat de prijzen van kamers juist snel omlaag zullen gaan, omdat velen nu meer vragen dan straks toegestaan is.”

Mocht je als student toch graag een vast contract krijgen van je verhuurder, kan daar volgens Bosman alleen op aangedrongen worden. “Het is maar zeer de vraag of particuliere verhuurders hierin meegaan, maar heel veel meer dan dit kun je op dit moment niet doen.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Cor Verkade
June
2023
Als studentenkamers niet meer tijdelijk zouden kunnen worden verhuurd, zou dit tot een veel grotere uitstroom van studentenkamers leiden bij de particuliere verhuurders die uiteindelijk de meeste en op de mooiere locaties gelegen studentenkamers verhuren. Vreemd dat Midas dat niet onderkent.

Cor Verkade, portefeuillehouder Studentenhuisvesting bij Vastgoed Belang