COLUMN, Rens van der Vorst,
2022

Leren in de echte wereld

Mijn gewaardeerde collega Eric Slaats, ex-onderwijsvernieuwer van het jaar, vertelt al 15 jaar lang overal zijn verhaal. Meer dan 100 keer per jaar.

Het is een mooi verhaal, dat niet in 250 woorden samengevat kan worden, maar laat ik wat hoogtepunten delen. Waarom besteden we zoveel aandacht aan dingen waar studenten niet goed in zijn, vraagt Eric zich bijvoorbeeld af. Waarom richten we ons niet op waar studenten goed in zijn? Dan worden hun zwakheden automatisch ook beter.

Ook pleit Eric voor het afschaffen van alle drempels die leren in de weg zitten. Geen toetsen. Geen roosters. Geen lessen. En als het aan Eric ligt ook geen semesters en diploma’s meer.

In tegenstelling tot uw favoriete columnist is Eric veel geblaat én veel wol. Elke dag leren honderden ICT-studenten op de manier zoals Eric voor ogen heeft. Met indrukwekkende resultaten.

Er is nog iets wat Eric altijd vertelt. Namelijk dat je het meeste leert in een betekenisvolle omgeving. De échte wereld. Echte opdrachten van echte stakeholders. Een 16-jarige jongen leert sneller Frans op een strand vol Franse meisjes dan op school. Daarom moeten volgens Eric klaslokalen ook verdwijnen, want die hebben niets met de échte wereld te maken.

Maar klopt dat wel?

Immers, in een klaslokaal verrichten mensen op ongemakkelijke stoelen zinloos werk, waarvan ze vaak weten dat het zinloos is, voor iemand op een duurdere stoel, een docent, die ze eigenlijk een lul vinden.

Als dat niet lijkt op de échte wereld, op een leven als kantoorslaaf, wat dan wel?

Rens van der Vorst is technofilosoof, werkt bij Fontys Hogescholen ICT en Engineering en is auteur van 'Waarom je altijd wilt winnen van je navigatieysteem'. Lees hier de eerdere columns die hij voor Bron schreef.

George
June
2022
The theory and philosophy of Eric is good. His ideas, vision, has been quite successfully implemented at Fontys ICT studies. BUT what he's advocating requires a change in society, Dutch society. To make it happen at HBO level requires cooperation from industry, commercial organizations, non profits etc. It is REALLY nice that in the ICT branch there is a big shortage of qualified and starting employees (even those with NO skills). This current social, economic fact is not present is all of the domains that Fontys offers degrees. Thus the challenge to move towards such an educational philosophy is to change the mindset of companies and other statekholders from: "what's in it for us, what value do we get, to how can I help ensure that Dutch society trains future professionals which ensure the long term health and wealth of our country." Most external stakeholders are not REALLY ready to invest, certainly not to the level the Eric and his colleagues at ITC have managed in their special sector.
Bob
June
2022
Als oud-leerling van Eric is me één uitspraak bij gebleven die zijn pedagogische aanpak begrijpelijk samenvat: "Sport is net als sex; daar moet je niet naar kijken, dat moet je doen"