december

Kerk loopt leeg, maar theologieopleiding groeit

Studenten zijn er niet mee bezig

De ontkerkelijking van Nederland gaat nog sneller dan gedacht, meldt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) vandaag. Is er straks wel werk voor de Fontys-studenten die een opleiding volgen in de theologie? En zijn er nog studenten en medewerkers die bij kerstmis een religieus gevoel hebben?

De Fontys Hogeschool Theologie en Levensbeschouwing is alive and kicking. Sterker: volgens adjunct-directeur Eric Luijten van deze hogeschool, bijzonder vanwege vestigingsplaats (Utrecht) en geringe omvang (120 studenten), is er steeds meer werk voor zijn alumni. V

anwege het lerarentekort (iets minder dan de helft van de studenten van de Eric LuijtenFHTL wordt leraar godsdienst/levensbeschouwing), maar ook omdat er steeds meer vraag komt naar geestelijke verzorging.

“In het huidige regeerakkoord is bijvoorbeeld geld uitgetrokken voor de geestelijke begeleiding van slachtoffers van de aardbevingen in Groningen. In de ouderenzorg is ook steeds meer behoefte aan dit soort begeleiding. Net als bij de politie en andere organisaties."

"We leiden niet meer op voor kerkelijke beroepen, zoals vroeger. Maar de vraag naar zingeving blijft. Nu de kerken die vraag niet meer oppakken, moet dat op een andere manier gebeuren.”

Relativeren
Luijten is dus niet bang voor de effecten van de ontkerkelijking op zijn hogeschool. Ook daarbuiten is hij de eerste om het fenomeen te relativeren: “Het gaat nu heel hard, maar je moet bedenken dat Nederland halverwege de vorige eeuw een bizarre kerkdichtheid had, die eigenlijk nooit eerder is vertoond in de geschiedenis.”

Zou de religie geheel uit Nederland verdwijnen, dan zou hij niet verbaasd staan. Of Luijten daar blij mee is, is een andere vraag: “Voor de samenhang in een samenleving helpt het als je een gezamenlijk verhaal hebt en tradities deelt. Daarin hebben de kerken altijd een belangrijke rol gespeeld, dat ga je missen."

"Op welke manier kun je nog samen delen en vieren? Als kerstmis bijvoorbeeld alleen maar een feest wordt van cocoonen met de familie en cadeaus uitdelen, dan vind ik dat mager.”

Realiteit
Toch lijkt dat de realiteit. Althans: een rondje over de twee campussen in Eindhoven leert dat in ieder geval Fontys-studenten nog maar weinig aan het geloof denken bij kerstmis. Enkele studenten aan de vooravond van de kerstvakantie:

Gemma, eerstejaars verpleegkunde:
“Ik vier kerst bij mijn familie in Limburg. Ik kom van Aruba, mijn familieleden daar zijn jehova’s getuigen. Dan mag je kerst en je verjaardag juist niet vieren. Ik deed dat alleen met mijn moeder vroeger."

"De andere familieleden hebben mij wel vaak meegenomen naar bijeenkomsten en wilden mij ook wel heel graag erbij, maar ik wil altijd weten waarom. En daar kreeg ik van hen geen antwoord op. Ik ben blij dat ik het gewoon kan vieren.”

Wafaa
“Wij zijn moslims, we vieren geen kerstmis maar toch is het voor ons ook een gezellige tijd met de familie. Soms geven we ook cadeautjes. Maar dit jaar niet. Ik moet werken en mijn moeder is op vakantie, dus het zit er niet in."

Lisa
“Ik leg geen link met het geloof tijdens kerstmis. Ik verheug met er altijd op, maar na alle familie-etentjes ben ik er wel klaar mee. Mijn vriend en ik hebben allebei gescheiden ouders, dus dat telt op. Mijn vriend is wel gelovig trouwens, hij is zelfs katholiek geworden. Maar volgens mij doet hij er ook wat minder aan nu.”

Cojanneke Kars, docent Mens en Techniek
"Ik kom uit de bible belt en ik heb heel mijn jeugd in de kerk doorgebracht. Ik kwam er drie, vier keer per week. Ik zat in het jeugdkoor en deed mee aan allerlei activiteiten, we hadden er zelfs een biertap. Ik had altijd discussie met de dominee over het bestaan van God. Ik twijfelde en ben er nooit echt in gaan geloven."

"Maar ik vind het verschrikkelijk om te horen dat het vertrouwen van mensen in de kerk terugloopt, omdat er voor veel mensen veel te halen valt. Met kerst ga ik wel naar de kerk, omdat mijn ouders daar zingen. Zij vinden het jammer dat ik er verder niet meer kom. Ik heb die sfeer nog wel gezocht in andere kerken, ik zou er wel weer bij willen horen, maar de dienst hoeft van mij niet.”

Jesse, eerstejaars Mechatronica
“Ik ben katholiek gedoopt, maar daarna heb ik er nooit meer iets aan gedaan. Ik kom alleen in de kerk met begrafenissen. Voor mij is kerst gezelligheid met de familie.”

John
“Ik kom uit Griekenland, mijn vader is vrij gelovig. Als ik bij mijn familie ben, ga ik mee naar de kerk uit respect voor hem. In Nederland, en ook in Zweden waar ik heb gewoond, hoor ik nooit over religie spreken. Ik ken ook niemand die naar de kerk gaat. Zelf ben ik niet echt gelovig, maar ik heb wel het idee dat er iets als een god is.” John gaat deze kerst niet naar zijn vaderland: “Maar er zijn wel etentjes hier met vrienden.”

Annamaria, eerstejaars International Business
“Ik ben niet religieus, maar ik ben er wel van overtuigd dat er ‘iets’ is dat ervoor zorgt dat je de goede dingen doet. Ik kom uit Moldavië, ik ga er naartoe om kerstmis te vieren. Maar we gaan niet naar de kerk, ik geloof helemaal niet in dat instituut.”

Nick, eerstejaars vastgoed
“Ik vind het leuk om met de familie te zijn, maar voor de rest zegt het geloof en kerstmis me helemaal niets. Voor mij had het ook sinterklaas mogen zijn.” [Debbie Langelaan]