januari

Huishoudens gaan erop vooruit. Studenten ook?

Huishoudens gaan er dit jaar over het algemeen op vooruit. Werknemers houden meer salaris over omdat ze meer arbeidskorting krijgen en minder belasting hoeven betalen. Maar hoe zit het met studenten? Wordt 2023 ook voor deze groep een jaar van bijkomen en herstellen?

Uit koopkrachtberekeningen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) blijkt dat het compensatiepakket van de overheid ervoor zorgt dat veel huishoudens dit jaar op financieel gebied wat meer ademruimte krijgen. Het gaat dan voornamelijk om werknemers met een vast dienstverband.

Veel studenten hebben zo’n vast dienstverband niet en vallen daarom buiten de boot. Ja, het minimumloon gaat iets omhoog, maar al met al blijft er weinig over. Vooral voor uitwonende studenten kan het volgens Joram van Velzen, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), een moeilijk jaar worden.

Zij profiteren niet van de voordelen die anderen wel krijgen. Er geldt voor studenten geen prijsplafond op energie en vaak krijgen ze ook geen energietoeslag. “En dan gaat het collegegeld ook nog eens omhoog", zegt Van Velzen.

Basisbeurs
Hij stelt dat slechts een deel van de studenten er dit jaar wél op vooruit zal gaan. Dan heeft hij het vooral over studenten die aanspraak maken op de basisbeurs. “Nieuwe studenten hoeven minder te lenen. Dat is een voordeel. Voor hen gaat het ietsjes beter worden, maar de basisbeurs is niet toereikend genoeg om alle kosten te dekken. Ze zullen in veel gevallen dus nog steeds bij moeten lenen in het nieuwe stelsel.”

Oneerlijk, vindt Bedrijfskunde-student Kiara. “Ik denk niet dat het voor studenten beter wordt", zegt ze. “Sterker nog, alles wordt alleen maar duurder. Kleding, feestjes, uitgaan, festivals, boodschappen. Noem het maar op.”

Kiara heeft een bijbaantje bij een uitzendbureau, maar weet eigenlijk niet of ze vandaag – net als heel veel andere mensen in Nederland – een verhoging op haar loonstrookje zal zien. “Misschien moet ik me daar eens in verdiepen. Maar ook al krijg ik meer geld, ik denk niet dat het alle hoge kosten compenseert.”

Commentaar
Een grote boosdoener in dat verhaal is het leenstelsel. Vraag je de student daarnaar, dan volgt er een spraakwaterval vol commentaar richting het kabinet. “We zijn een zware pechgeneratie. In deze leeftijdscategorie loop je tegen heel veel problemen aan. Wat dat betreft zou de overheid best wat meer naar onze situatie kunnen kijken.

“Helemaal mee eens”, zegt Kiara’s klasgenoot Roman. Zijn salaris gaat deze maand met anderhalve euro per uur omhoog. “Dat is wel nice”, zegt hij. Maar of het voldoende is? “Ik denk niet dat er veel gaat veranderen. De overheid kan inderdaad beter wat aan het leenstelsel doen.”

Kantine
Dan neemt Yasmin het woord, wederom een Bedrijfskunde-student. Zij gaat zo'n 6 procent meer verdienen. “En er veranderen ook nog wat andere arbeidsvoorwaarden”, geeft ze aan. Allemaal leuk en aardig, maar onder de streep verandert het vrijwel niets. Het leven blijft (te) duur.

“Omdat ik parttime werk, scheelt het per maand misschien twintig euro. Daar kan ik nog niet eens een keer boodschappen van doen. Ik kan eigenlijk niks bedenken wat goedkoper wordt. Zelfs hier in de kantine van Fontys zijn de prijzen zowat verdubbeld. Een broodje kost tegenwoordig zes euro. Als je een keer je eten vergeet mee te nemen, kost het je klauwen met geld om iets te kopen of je moet jezelf uithongeren." [Karen Luiken]