COLUMN, Erdinç Saçan,
maart

Hoe leg je oorlog uit?

Ik was 11 jaar ten tijde van de eerste Golfoorlog.

Ik was 16 jaar toen de Bosnische burgeroorlog begon.

Ik was 24 jaar tijdens de Irakoorlog (Tweede Golfoorlog).

Ik was 32 jaar toen de oorlog in Syrië uitbrak.

Ik ben 42 jaar … en nu is er een oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

De lijst had veel langer kunnen worden, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oorlogen_(chronologisch)

Sinds kort hangt er een Oekraïense vlag bij onze buren. Mijn buurvrouw komt uit Oekraïne. Ze hebben vluchtelingen in hun huis opgenomen (een moeder met haar dochter, 15 jaar, en zoon van 6 jaar). Ze willen er meer opnemen. Ze zijn tot aan Berlijn gereden om het gezin op te halen dat een treinreis achter de rug had van langer dan drie dagen. We hebben meteen wat speelgoed en kleren gebracht voor het jongetje. Andere buren hebben kleren en schoenen gebracht voor de dochter. De saamhorigheid en bereidheid tot hulp is groot.

Ik merk dat ik mijn zonen vaker uitleg moet geven over de situatie. Ze lezen en horen er veel meer over dan over de oorlog in Syrië, die nu al tien jaar gaande is en waardoor miljoenen mensen hun huis en haard hebben ontvlucht. Mijn zoon van acht jaar vraagt wat het verschil is tussen een kernbom en een atoombom. Of: “Pap, komt er een derde wereldoorlog?”

Ik probeer zo goed mogelijk antwoord te geven. Vragen die ik zelf had tijdens mijn jeugd, stellen mijn kinderen nu aan mij. Generatie op generatie oorlog, leed, oneerlijkheid, onrechtvaardigheid, machteloosheid, verdriet, woede en nog veel meer.

We gaan het niet oplossen. Het is denk ik een utopie om een wereld te verwachten waar geen oorlogen meer gevoerd worden en waar mensen niet hoeven te vluchten. In een artikel op Een Vandaag geven ze advies: ‘Bij hele jonge kinderen is het ook goed om de uitzonderlijkheid van de situatie te benadrukken. Je kan ze bijvoorbeeld vertellen dat het niet normaal is wat er gebeurt. En dat het juist normaler is dan ooit om veilig op te groeien zonder oorlog. Door hier het accent op te leggen, zorg je dat het kind doorheeft dat het om een bijzondere situatie gaat.’

Laten we maar hopen en bidden dat het superuitzonderlijk wordt, oorlog. En dat we veel langer en veel vaker in vrede met elkaar kunnen leven.

Erdinç Saçan geeft les aan Fontys Hogeschool ICT en is enthousiast over heel veel dingen, waaronder hackathons en uitlegvideo's op YouTube.

Freddy Hurkmans
2022
"Je kan ze bijvoorbeeld vertellen dat het niet normaal is wat er gebeurt. En dat het juist normaler is dan ooit om veilig op te groeien zonder oorlog."

Feitelijk behoorlijk onjuist, enzij je met "normaler dan ooit" doelt op "normaler dan in de afgelopen 2-4 duizend jaar oid. Oorlogen zijn pas gekomen vanaf het moment dat wij het normaal vinden om stukken land als eigendom te hebben. We moeten ook niet vergeten dat in de hele geschiedenis van de Homo Sapiens maar een paar duizend jaar oorlog voorkwamen.

Anders gezegd: als je de hele geschiedenis van de Homo Sapiens (ongeveer 200.000 jaar) schaalt naar 1 dag, dan is het eerst dik 23 uur en 40 minuten vrede. Vervolgens komt er in die laatste 20 minuten steeds vaker oorlog met als piek zo rond 23:58. Tenslotte bedenken we nu dan dat het veiliger is dan ooit omdat het de laatste 20 seconden relatief rustig was ?.
Sibel Polat
2022
laten dat hopen en geloven Erdinc! Ook ik heb thuis elke keer wat uit te leggen. Mijn dochter van 9 heeft er een week erg slecht van geslapen.
Inge van de Vorst
2022
Dat hoop ik met je mee, Erdinç.