Eindhoven,
03
juni
2020
|
10:24
Europe/Amsterdam

Gezocht: ICT-innovaties voor het onderwijs

Met een nieuwe minor willen de projectleiders van het EdTech-project zoveel mogelijk ideeën voor onderwijsinnovatie met behulp van technologie laten opbloeien. Eigenlijk uit nood geboren, want de animo bleef tot nu toe uit.

Koudwatervrees, ideeënarmoede, weerstand tegen de 47 pagina’s tellende inkoopvoorwaarden van Fontys Hogescholen: allemaal mogelijke redenen voor de karige respons. Aldus kwartiermaker Frans Mouws, die samen met twee Fontys-collega’s de kar trekt die opvallend leeg blijft.

Al maanden zoeken Mouws en zijn medestanders, associate lector Eric Slaats en hoofd IT Innovatie Rens van der Vorst, naar behoeften binnen Fontys voor onderwijsinnovatie én naar start-ups die daarin kunnen voorzien.

“Die willen we dan binnen EdTech aan elkaar koppelen, zodat de start-ups kunnen experimenteren en instituten kennismaken met nieuwe onderwijstechnologie”, legt Mouws uit. “Maar van beide kanten blijft het stil.”

Kip-eiverhaal
Dat de animo uitblijft, is volgens Mouws niet aan corona te wijten. "Door de coronacrisis zou je juist het omgekeerde beeld verwachten: dat we nu helemaal platgebeld zouden worden. Dit is qua innovaties eigenlijk juist de perfecte tijd voor ons. En het is ook niet zo dat mensen niets willen uitproberen. Maar het blijft ergens in een soort waas hangen."

Hij wijt dit voor een groot deel aan een ‘kip-eiverhaal’.  “Dat haal ik uit gesprekken met docenten, start-ups en collega’s van andere onderwijsinstellingen. Er komen weinig ideeën uit de markt voor startende technologiebedrijven en de paar die het wel proberen, krijgen binnen het hoger onderwijs moeilijk voet aan de grond. Onder andere vanwege de aanbestedingsprocedure en forse inkoopvoorwaarden.”

Naar die bureaucratische invloed loopt momenteel een eigen onderzoek vanuit EdTech - overigens onderdeel van de landelijke versnellingsagenda - dat hopelijk meer inzicht en uiteindelijk verbeterpunten oplevert.

Testen van een appje
Want als andere zaken in het onderwijs wel voortvarend tot stand kunnen komen, waarom zou dat dan niet voor onderwijsvernieuwing met technologie gelden, vraagt Mouws zich hardop af.

“Onlangs hadden we een workshop om landelijk te inventariseren wat de versnellers en/of de barrières zijn in onderwijsinnovatie. Daaruit kwam vooral de verbazing naar voren over het feit dat iets als honderd nieuwe printers of het inrichten van tientallen nieuwe werkplekken binnen een week geregeld is, maar dat het testen van een nieuwe app of website vaak niet verder komt dan een aanvraagformulier. Daarvan liggen er zo’n 150 al jaren open.”

Ideas by Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Alpha Stock ImagesDat kleine initiatieven er intern dus niet doorheen komen, is volgens Mouws wel een feit. “Docenten weten meestal niet dat elk Fontys-instituut een informatiemanager heeft voor onder andere dit soort zaken. Degenen die het wel weten, worden vaak teruggestuurd omdat hun idee, terecht of onterecht, niet zou passen in het eerder genoemde beleid. Zo komen we nooit ergens. Daarom proberen wij vanuit EdTech wat meer versoepeling te creëren.”

Verwoede pogingen
Daarnaast doen Mouws en consorten verwoede pogingen om binnen Fontys toch invulling te geven aan het doel van het EdTech-project: behoeften en ideeën bij elkaar brengen. Oproepen via algemene mails en binnen specifieke instituten leverden tot nu toe echter niets op.

“Nul reacties”, specificeert Mouws. “Maar ik kan me niet voorstellen dat er onder medewerkers totaal geen behoefte is aan technologische vernieuwing. Of dat er onder studenten geen interessante ideeën bestaan.”

Eigen minor
Daarom gooien ze het over een andere boeg en starten ze in september met een eigen EdTech-minor. “Dan maar zelf start-ups met studenten oprichten. Heb je een idee, ga het maar maken, heel simpel gezegd. En als het een goed idee is, kan het via het Fontys Centrum voor Ondernemerschap bedrijfsmatig verder ontwikkeld worden. Zo hopen we een soort keten te creëren”, aldus Mouws. “We schudden gewoon aan alle bomen totdat er iets uitvalt.”

Dat het vruchtbare bomen moeten zijn, blijkt uit de stevige landelijke doelstellingen die EdTech heeft voor de komende drie jaar: 100+ start-ups, waarvan er 10+ overgenomen moeten zijn door instituten en 5+ living labs waarin ICT-leveranciers en start-ups intensiever kunnen samenwerken.

“Ik ben geen toekomstvoorspeller, dus ik kan niet zeggen wat de gevolgen zijn als we onze doelen niet halen. Maar onze manier van onderwijs staat al heel lang stil, het mag allemaal een stuk flexibeler en dynamischer. De slogan van Fontys is immers ‘Denk Groter’. Ik zou zeggen: practice what you preach.” [Anke Langelaan

Meer informatie: wie een idee of een prototype heeft of een product kent, kan contact opnemen via edtech@fontys.nl om de mogelijkheden voor een experiment te bespreken. 

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
George
05
June
2020
Frans you write:
‘’ Daarnaast doen Mouws en consorten verwoede pogingen om binnen Fontys toch invulling te geven aan het doel van het EdTech-project: behoeften en ideeën bij elkaar brengen. Oproepen via algemene mails en binnen specifieke instituten leverden tot nu toe echter niets op.“
I have a couple of comments. First, maybe I missed your mail, but I didn’t see your query for inputs, and I know Rens very well. Thus I’ll share my thoughts and experiences in my faculty FHEC.
I’m one of the pioneers in my faculty and I get a LOT of freedom and leeway in experimenting. A big issue is investment time of Lecturers. For example, I teach a flipped classroom for 120 students. I probably spent 120-150 hours building the course in an American LMS (as Fontys does not have a decent one for me to use), recording videos, digital peer reviews, and digital exams. When I share my results, experience with colleagues to follow me this is the feedback: “ wow it all looks fantastic, but I only get 15-30 hours a year from my boss to develop and maintain my course.” So most colleagues don’t even consider using any new edtech, for lack of time. Second, many purchasing trajectories in HBO land discount, or ignore critical input from the actual Lecturers who have to work with the “edtech”. So we get Gradeworks, and after 2 years I still can’t simply open a student’s document, and mark it up on my iPad with any pencil. I worked 25 years myself in a variety of hightech industries. The worst products/services were developed by engineers with myopia, who “knew it best”, without input from customers. Maybe you could find out what Lecturers and students want by organizing consumer panels within Fontys. I don’t believe there is a shortage of edtech in the Netherlands, and certainly not worldwide. What we’re lacking are pioneers, budget for 100 - 150 hours to experiment by lecturers, proper co-creation between vendors and actual field users. I hope your new minor is successful, as it is timely. Good luck navigating obstacles in and around HBO land.