maart

Geen fysiek onderwijs meer tot april

Fontys stopt onmiddellijk met het geven van onderwijs op locatie. Ook vinden geen tentamens meer plaats. De maatregel is het gevolg van de crisis rond het coronavirus en geldt vooralsnog tot 1 april. Gebouwen zijn alleen nog toegankelijk voor medewerkers. Studenten kunnen morgen, op vrijdag 13 maart, nog wel in de scholen terecht om bijvoorbeeld spullen uit hun kluisjes te halen.

De maatregel is een direct gevolg van de kamerbrief die minister Bruins van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vandaag aan de Tweede Kamer stuurde en waarin hij het hoger onderwijs in Nederland oproept om tot het einde van de maand alleen nog onderwijs op afstand aan te bieden.

Zowel de Vereniging van Universiteiten als de Vereniging Hogescholen heeft laten weten gehoor te geven aan de oproep. Alle onderwijsgerelateerde activiteiten in gebouwen van hogescholen en universiteiten worden geschrapt.

Niet te overzien
Wat dit verder voor Fontys betekent wordt nu uitgezocht. "Op dit moment kunnen we echter alle gevolgen van dit besluit nog niet overzien. Vrijdagmiddag 13 maart zullen we in een volgende update verder ingaan op de details en gevolgen van deze maatregel tegen de verspreiding van het coronavirus in Nederland", luidt de officiële verklaring.

"Voor Fontys staat de studievoortgang van onze studenten op de eerste plaats. We zullen onze uiterste best doen om met digitale oplossingen de studenten zo weinig mogelijk hinder te laten ondervinden van deze maatregel."

Geen bijeenkomsten
Eerder werd al duidelijk dat evenementen en bijeenkomsten zoals de Dutch Happiness Week en twee open avonden van Fontys werden afgeblazen.

Vandaag maakte premier Rutte bekend dat alle evenementen en bijeenkomsten met meer dan 100 personen voorlopig ook taboe zijn. Daardoor was al duidelijk dat ook de open dag en andere activiteiten geen doorgang meer konden vinden.

Bovendien maakte dit het geven van hoger onderwijs, waarin soms meer dan honderd studenten een hoorcollege volgen, ook vrijwel onmogelijk. Besloten is nu dus om helemaal geen fysieke colleges meer te geven bij Fontys, net als bij alle andere instellingen in het hoger onderwijs. [Jan Ligthart