maart

Hoger onderwijs blijft (nog) gewoon open

De regering heeft besloten dat al het onderwijs voorlopig gewoon open blijft. Wel deed premier Rutte de oproep aan het hoger onderwijs om grootschalige hoorcolleges te mijden en die online aan te bieden. Dat geldt dus ook voor Fontys. Meer maatregelen zijn niet uitgesloten aangezien Rutte verwacht dat voor Noord-Brabant nog een strenger regime gaat gelden.

Het crisisteam van Fontys was vanmiddag weer bijeen om de jongste ontwikkelingen te bespreken. Onduidelijk is nog of Fontys zelf proactief nieuwe maatregelen neemt of zich volledig laat leiden door wat de landelijke en regionale autoriteiten voorschrijven.

Een van de gevolgen is in elk geval dat ook bij Fontys de rest van deze maand evenementen en bijeenkomsten afgelast moeten worden. Er is namelijk een landelijk verbod op samenkomsten met meer dan 100 personen ingegaan.

Ondertussen is het aantal besmettingen in Nederland verder toegenomen. Waar die gevallen in de rest van het land volgens het RIVM nog te herleiden zijn, is dit voor Noord-Brabant niet meer het geval. Ook is in deze provincie de druk op de Intensive Care-afdelingen van ziekenuizen flink toegenomen. Om die redenen zijn hier wellicht extra maatregelen nodig.

Roep om sluiting
Ondertussen zijn in het hoger onderwijs op een aantal plaatsen acties begonnen van verontruste studenten en medewerkers die vinden dat universiteiten en hogescholen hun deuren moeten sluiten. Zo hebben drie Italiaanse studenten aan de Universiteit Maastricht al enkele duizenden handtekeningen opgehaald.

Ook bij de Universiteit van Amsterdam is een Italiaanse student een petitie begonnen. Ook zij heeft al meer 2300 handtekeningen verzameld. Bij de TU/e in Eindhoven begon student Sophia Zeng een actie. TU/e is the place where innovation starts; let's not make it the place where corona starts, schrijft Zeng in de toelichting bij haar petitie. Die had volgens Cursor vanmorgen honderd handtekeningen opgehaald.

De enige actie, voor zover Bron bekend, die ook Fontys direct aangaat, staat op naam van Keano Samaritakis. De voormalig Fontys-student Technische Natuurkunde in Sittard heeft 25 handtekeningen verzameld om de scholen van Fontys, Avans en Zuyd tot nader order te sluiten en alleen nog online onderwijs door te laten gaan. [Jan Ligthart]