november

Geen verplichte 1,5 meter op de campus

Vanaf vandaag is het weer verplicht om 1,5 meter afstand te houden. Die verplichting geldt echter niet voor Fontys: het hoger onderwijs is een van de sectoren waarvoor een uitzondering wordt gemaakt.

Het afstand houden, zo maakte het kabinet gisteren bekend, wordt weer een verplichting voor alle Nederlanders van 18 jaar en ouder. 'Om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen terug te dringen en verdere overbelasting van de zorg te voorkomen', aldus het kabinet.

De politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) gaan hierop handhaven en kunnen weer boetes van 95 euro uitdelen.

Uitzonderingen
Er gelden wel uitzonderingen op de verplichting. Onder meer voor het openbaar vervoer, sporten en dus ook voor studenten en docenten in het middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs.

Daarmee zijn voor dit moment de maximale groepsgrootte van 75 mensen en het dragen van een mondkapje bij verplaatsingen binnen gebouwen de enige beperkende maatregel in het hoger onderwijs.

Maar de verwachting is dat er meer nodig is in de strijd tegen het virus.
Het kabinet plaveit momenteel de weg naar het invoeren van een coronapas in het hoger onderwijs. In dat geval hebben studenten alleen toegang tot de campus als ze zijn gevaccineerd, genezen of getest (3G).

Universiteiten en hogescholen hebben al laten weten fel tegen zo'n pas te zijn. Het is nog niet zeker of de pas daadwerkelijk wordt ingevoerd, maar dit heeft wel de voorkeur van het kabinet boven het invoeren van een volledige lockdown in het onderwijs. [HOP]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.